#
#
#
#
#
#
#
#
Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Portál RVP články

  • Integrované kurikulum

    28.5.2020 00:00

    Článek podává přehled možností integrovaného vzdělávání a vysvětluje důvody, proč je nutná změna přístupu.

  • Na Spomocníkovi – díl 8.: Petra Prošková

    27.5.2020 00:00

    S Petrou Proškovou jsem si povídal o Elixíru do škol, o technologiích, o digitálních stopách učitelů, o vlivu koronaviru na budoucnost vzdělávání a také o zajímavých aktivitách, které se chystá zrealizovat. Závěrečný vzkaz byl současně i radou na adresu nejen učitelů, ale nás všech, k čemu bychom se měli ve vzdělávání přiklonit.

  • I v davu někam patřím

    26.5.2020 09:49

    V tomto cyklu článků se podíváme na to, jak psychologie, zejména tedy sociální psychologie, konceptualizuje dav a chování jedinců v davu. Začneme u tradičních, i laicky dobře známých konceptů, které vnímají davy převážně negativně, jako prostor, kde lidé ztrácejí zábrany a dělají i věci, které by si jinak netroufli. Přes kritiku původních koncepcí a novější studie se dostaneme k porozumění davového chování za pomoci konceptu sociální identity.

  • Projekt TIO – metodický materiál k podpoře rozvoje digitální gramotnosti v předškolním a primárním vzdělávání (úvod)

    25.5.2020 17:37

    Cílem materiálu je prostřednictvím robůtka, jehož jméno v sobě nese nejen jeho oblíbené slovní spojení „ty jo“, ale především základní myšlenku příběhů – Technologie Informace Objevy, přiblížit dětem a žákům téma komunikace, etiky a bezpečí v digitálním světě. Nabídneme možnost, jak mluvit s dětmi, které potřebují poznávat konkrétní věci, vše si osahat, vyzkoušet, o něčem tak abstraktním, jako je digitální svět a bezpečné zacházení s jeho možnostmi. TIO je souborem sedmi příběhů z Robosvěta, který se může podobat skutečnému světu, nebo se můžeme společně s dětmi ponořit do světa fantazie a vytvořit svět zcela jedinečný, originální. Představujeme vám úvodní část série článků na dané téma. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • Sedmá minikonference op ČG ve znamení textů-parazitů

    25.5.2020 17:14

    Článek informuje o 7. minikonferenci Odborného panelu pro čtenářskou gramotnost systémového projektu PPUČ (gramotnosti.pro). Minikonference proběhla vlivem mimořádných opatření k předcházení šíření nemoci covid-19 ve třech fázích: (1) online sběr podnětů a příprava účastníků; (2) online setkání – účastníci byli jádrem panelu rozděleni do 4 rovnoměrných skupin; (3) online reflexe. Článek informuje o všech třech fázích setkání včetně zaznamenání všeho, co přinesla distanční reflexe účastníků až do jeho termínu vydání.

  • Mýtus meritokracie podle Education Elements

    25.5.2020 00:00

    Příspěvek na základě materiálů americké poradenské agentury Education Elements vysvětluje, jak je důležité při zavádění technologiemi podporované personalizace věnovat pozornost zajištění nejen rovného, ale též spravedlivého vzdělávacího prostředí.

  • Davové šílenství: Klasický model davu v díle Gustava Le Bona

    21.5.2020 09:17

    V tomto cyklu článků se podíváme na to, jak psychologie, zejména tedy sociální psychologie, konceptualizuje dav a chování jedinců v davu. Začneme u tradičních, i laicky dobře známých konceptů, které vnímají davy převážně negativně, jako prostor, kde lidé ztrácí zábrany a dělají i věci, které by si jinak netroufli. Přes kritiku původních koncepcí a novější studie se dostaneme k porozumění davového chování za pomoci konceptu sociální identity.

  • Co udělám v online výuce jinak, až se znovu zavřou školy

    20.5.2020 00:00

    Na otázku, co udělat jinak, až se opět zavřou školy, hledal autor odpovědi již ve svých předchozích článcích. Nyní přináší další přístupy, které se chystá během následné online výuky realizovat.

  • Jak se dobře ptát žáků a jak rozproudit diskuzi ve výuce?

    19.5.2020 09:54

    Ptáme se celý život. Mnohé pedagogické metody jsou postaveny na otázkách. Umíme ale s nimi správně pracovat? Používáme ty správné strategie? Jak žáky „vyprovokovat“ k větší aktivitě v hodinách? Článek kromě spousty otázek nabízí 4 bleskové tipy, jak rozproudit diskuzi ve třídě, nebo praktickou zkušenost, jak učit klást otázky v 1. třídě.

  • Co je Edurama

    18.5.2020 10:31

    Článek podává celkovou informaci o připravovaném portálu Edurama a interaktivních úkolech pro prvouku a přírodovědu využitelných v současné době.

  • Vyvede nás Stříbrná nit z nejistoty pandemie?

    18.5.2020 00:00

    Přehled chytrých myšlenek špičkových světových odborníků oboru vzdělávací technologie, kteří se snaží najít poučení ze současné situace převládajícího online vzdělávání.

  • Je umění odolat pokušení zásadní pro úspěch v životě?

    14.5.2020 09:14

    Asi každý rodič občas učí své dítě „sedět a počkat“. Je docela běžnou součástí výchovy, nejen v rodině, ale i ve škole, že děti učíme zvládat jejich předpokládanou impulsivitu a učíme je, že je dobré umět odložit svou potřebu, rychlé uspokojení a vydržet „až bude vhodný čas“. Slyšeli jste již někdy o „marshmallow testu“, v češtině někdy také můžete narazit na pojmenování „žužu test“? Tento experiment sledující u dětí schopnost čekat na sladkou odměnu vlastně využíval běžné rodičovské zkušenosti a díky návaznému longitudinálnímu výzkumu došel k ve své době velmi populárnímu závěru, že schopnost odložit potěšení projevená již v dětském věku zásadně ovlivňuje budoucí úspěch v životě. Děti, které se umí lépe ovládat, dosáhnou vyššího vzdělání, lépe se chovají a třeba i méně často trpí obezitou. Toto poselství bylo hojně medializováno, ale opět se jedná o případ, kdy novější studie ukazují složitější obrázek. Pojďme se tedy podívat na test s bonbonem pěkně popořádku.

  • Největší chyby učitelů v online výuce

    13.5.2020 00:00

    Jaké jsou největší chyby, které dělají učitelé v online výuce? Odpověď hledá autor ve svých vlastních chybách a zamýšlí se též nad způsoby, jak se z těchto chyb poučit.

  • Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 2. část

    12.5.2020 09:54

    Text navazuje na článek „Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 1. část“, také se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy při využití prozaické stránky slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy k základům statistiky na ZŠ (závislosti a data).

  • Virtuální pitva ve výuce

    11.5.2020 14:52

    Článek se zaměřuje na virtuální pitvu jako na vhodnou alternativu k provádění reálné pitvy. Součástí článku jsou ukázky konkrétních aplikací, pomocí kterých se žáci mohou seznamovat s vnější a vnitřní stavbou živočichů a funkcí jednotlivých orgánů. Přitom pracují s digitálními technologiemi s cílem efektivního řešení problémů spojených s tématem školních pitev a inovacemi, které přispívají k lepší motivaci a zájmu žáků o poznávání živé přírody humánním způsobem a s respektem k životu.

Portál RVP DUM

  • Nejvyšší hory ČR

    27.5.2020 11:25

    Materiál podporuje čtenářskou a matematickou gramotnost žáků druhého stupně. Cílem je vést žáky k přesné a správné četbě, vyhledávání informací v textu, práci s tabulkou a grafem, zorientování se v nich. Zjišťování důležitých informací, umění pracovat s nimi. Materiál podporuje také gramotnost informační.

  • Slovní druhy – QR kódy

    20.5.2020 14:42

    9 QR kódů, určených k nalepení na karty a laminaci. Kódy rozvěsíme po třídě/chodbě/zahradě a každému žákovi dáme nevyplněnou předtištěnou doplňovačku. Žáci se samostatně, ve dvojicích či skupinách pohybují v prostoru (pro aktivizaci žáků a tělesný rozvoj je možné zařadit netradiční pohyb – skoky po jedné noze, chůze ve dřepu…) a hledají kódy, které pomocí telefonu – a aplikace k tomu určené – musí rozkódovat. Kód ukrývá větu, ve které je vynechané slovo. Slovo, které ve větě chybí, žák doplní do tajenky. Tato aktivita je opakováním učiva o slovních druzích, proto se všechny informace ukryté v kódech zabývají právě určováním slovních druhů. Záleží na vyučujícím, zda poskytne stejný čas pro doplňování všem, nebo zda aktivitu pojme jako soutěž. Tajenkou je slovo „OPAKOVÁNÍ“, je tedy vhodné tuto aktivitu zařadit na začátek hodiny jako motivaci, když se se žáky chystáme opakovat učivo o slovních druzích.

  • Vypátrej slavnou osobnost Jižní Ameriky

    15.5.2020 15:23

    Žáci se pomocí QR kódů pokusí odhalit 12místnou tajenku.

  • Italská gramatika XIV – souslednost

    07.5.2020 14:27

    Materiál čtenáře seznámí s fungováním souslednosti časové v italštině.

  • Jaro – QR kódy

    20.4.2020 11:23

    Materiál jako pomůcka při výuce ČJ a PRV (porozumění čtenému textu) v 1. a 2. ročníku. Pravidlem je najít mezi všemi rozstříhanými částmi pouze takové, které obsahují pravdivou informaci o ročním období – o jaru. V případě, že bude žák úspěšný (je možné pracovat i ve skupinách), vznikne mu poskládáním tvarů s pravdivým tvrzením obrázek velikonočního vajíčka. Tvary s nepravdivým tvrzením dají dohromady vykřičník. Na každé části je umístěn QR kód, který slouží jako kontrola správnosti. QR kódy rozluští žák/žáci za pomoci telefonu – a aplikace k tomu určené. Kód ukrývá slovo ANO nebo NE, tedy pomáhá kontrolovat, zda tvrzení na kartě je pravdivé, či nikoli. Tuto aktivitu je vzhledem k využití QR kódů a mobilního telefonu s aplikací možné zařadit jako motivační či vstupní při seznamování s digitálními technologiemi ve výuce.

  • Objem a povrch krychle a kvádru

    16.4.2020 13:53

    DUM obsahuje formulář pro zadání délek stran krychle a kvádru; při splnění podmínek umožní vypočítat a zobrazit objem a povrch těchto těles. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.

  • Světové hospodářství – doprava

    06.4.2020 12:09

    Interaktivní prezentace s úkoly pro práci s internetovými zdroji. Přílohou je pracovní list.

  • Britská versus americká angličtina

    25.3.2020 10:24

    Prezentace poukazuje na rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou.

  • Jižní Afrika – problematika HIV – kartogram

    19.3.2020 09:15

    Aktivita na dvě vyučovací hodiny, jejímž cílem je seznámit žáky s problematikou výskytu onemocnění HIV (AIDS) ve zvláště postiženém regionu jižní Afriky. Je primárně určená pro žáky gymnázia, ale zvládnutelná (vyzkoušeno) je i pro starší žáky základní školy. Žáci pracují ve skupinách o 4–5 členech. Některé úkoly prezentují, případně si vyměňují informace v rámci skupin. Učitel moderuje diskusi, určuje pravidla a čas zpracování úkolů. Tvorba výstupu je pouze částečně kolektivním dílem a za kvalitu kartografického výstupu je zodpovědný každý zvlášť. Pro některé úkoly je využíván Školní atlas dnešního světa nakladatelství TERRA.

  • Řešení kvadratické rovnice – interaktivní webová stránka

    09.3.2020 10:59

    DUM obsahuje stručnou teorii ke kvadratické rovnici a interaktivní část, kde je možné zadat koeficienty a, b, c kvadratické rovnice. Ta se řeší v oboru reálných čísel. Interaktivně se zobrazují zadané koeficienty, hodnota diskriminantu, kompletní zápis kvadratické rovnice. Po stisknutí tlačítka se zobrazí kořeny. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.

  • Protiklady

    04.3.2020 09:28

    Materiál obsahuje 16 dvojic protikladů s obrázky. Materiál je možno zalaminovat, rozstříhat a přiřazovat, najdete zde také domino: přiřazujeme obrázek a slovo opačné a pracovní listy k doplnění slov opačných do tabulky.

  • Pole v JavaScriptu – interaktivní webová stránka

    02.3.2020 09:49

    Interaktivní webová stránka seznamuje žáky s polem v JavaScriptu; kromě nezbytné teorie je na dvou praktických příkladech ukázána práce s polem; ukázka je interaktivní. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.

  • Strategie v matematice

    26.2.2020 09:26

    Žáci díky zábavné hře rozvíjejí svou paměť a zároveň rozpoznávají a využívají výhodné početní strategie. Vyřeší nespočetné množství příkladů na pamětné sčítání v oboru přirozených čísel do 100. Zopakují si násobky čísel v oboru násobilky 4–10. Naučí se rozpoznat výhodné početní strategie. Při hře odhadují výsledky, vytvářejí příklady, kontrolují výsledky početních operací v oboru přirozených čísel do 100, rozvíjejí kombinatorické a logické myšlení.

  • Dino hra

    25.2.2020 11:16

    Cílem je, aby děti přiřadily černobílým dinosaurům do čtverečků jejich správné barvy, popřípadě si zapamatovaly jejich počet a název.

  • Sedmisegmentovka – interaktivní webová stránka

    24.2.2020 11:50

    DUM obsahuje krátký teoretický popis sedmisegmentového displeje a možnost si interaktivně rozsvítit a zhasnout libovolné segmenty (jednociferného) displeje. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.