#
#
#
#
#
#
#
#
Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Portál RVP články

  • Použij, vytvoř a propaguj!

    28.10.2020 12:00

    Dnešní doba a svět jsou plně digitalizovány a dnešní generace si bez digitálních technologií, sociálních sítí a internetu jako takového svůj život neumí pomalu ani představit. Toho můžeme (ne-li musíme) využít ve výuce nejen společenských věd. Tento článek Použij (sociální síť), vytvoř (příspěvek) a propaguj (firmu)! popisuje aktivitu zaměřenou na rozvoj digitální gramotnosti, váže se na očekávané výstupy z RVP ZV a přináší inspiraci, jak aktuální trend sociálních sítí využít ve výuce občanské výchovy. Cílem aktivity je především rozvíjení digitální gramotnosti, dále také propojení digitálních technologií s občanskou výchovou a propojení občanské výchovy s aktuálními trendy ve světě internetu. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Jedná se o projekt financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů a realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání. Cílem je podpora pedagogů mateřských i základních škol v jejich snaze o rozvíjení čtenářské, digitální a matematické gramotnosti.

  • Fotíme Česko se žáky

    28.10.2020 00:00

    Představení projektu Fotíme Česko a jeho možnosti realizace se žáky, ať ve škole, nebo mimo ni.

  • Lokální problémy pohledem komiksu

    27.10.2020 09:11

    Vzdělávací aktivita Lokální problémy pohledem komiksu představuje komplexně zaměřenou tvůrčí žákovskou činnost. Propojuje společenskovědní tematiku lokálních problémů (vyhledání, popis, analýza, návrh řešení) a využívání digitálních technologií k tvůrčí práci. Komiks, populární literární žánr, je atraktivní a motivační forma žákovského zapojení do společenského dění kolem sebe. Komiks zároveň svou vizualizací dodává vybraným problémům „tvář“, čímž mimo jiné i cílí na emoce žáků a ztotožnění se s příběhem. Činnost podporuje rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti, učí žáky spolupráci v rámci skupiny a plánování vlastní práce a dílčích kroků zadaného úkolu.

  • Způsoby výuky znakových jazyků ve vybraných zemích

    26.10.2020 08:23

    Neslyšící studentka nám ve svém videu zprostředkovává osobní zkušenosti Neslyšících s výukou znakových jazyků (ZJ) ve vybraných zemích. Informace získala z vlastní praxe nebo prostřednictvím online rozhovorů v mezinárodním znakovém jazyce (MZJ) s neslyšícími učiteli ZJ, studenty a absolventy škol pro neslyšící z několika států.

  • Reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic

    26.10.2020 08:15

    Článek shrnuje postřehy a reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic, které je laboratorním deníkem určeným žákům osmého ročníku základní školy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • Kolaborace podle Galinda

    26.10.2020 00:00

    Zpráva o vědeckém experimentu ozřejmujícím rozdíl mezi spoluprací kolaborativní a kooperativní. Má významný dopad na nastavení výukových postupů. Realizace proběhla v rámci Erasmus projektu Novigado.

  • Kyseliny a zásady v kuchyni

    22.10.2020 11:08

    Námět do výuky chemie, rozvíjející matematickou, čtenářskou a digitální gramotnost. Jedním z cílů aktivity je prohloubení zájmu o chemii zážitkovou formou, kdy si žáci sami ověří praktický význam chemie a jejích metod v každodenním životě. V průběhu aktivity jsou žáci vedeni k porozumění zadaného úkolu, formulaci hypotézy, navržení postupu řešení úkolu a vlastní realizaci, formulaci a zdůvodnění odpovědi a diskuzi nad dalšími možnostmi řešení. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • Digitální minimalismus (14. akce Virtuálního Digicentra)

    21.10.2020 00:00

    Představení 14. akce Virtuálního Digicentra.

  • Tipy na aktivity pro psaní na žákovských zařízeních na 1. stupni ZŠ

    20.10.2020 13:44

    Článek uvádí některé aplikace, které můžete použít pro rozvoj psaného projevu pomocí žákovských zařízení – konkrétně pro psaní vypravování, vytvoření vlastní e-knihy, vytvoření komiksu, myšlenkových map. Uvádím i pomocníka se správností psaného projevu. Většinu aplikací využijete jak při klasické, tak při online výuce s žáky prvního i druhého stupně ZŠ. Šíře pojednávám o možnostech vytváření aktivit ve SMART Výukovém softwaru a SMART Výukovém softwaru Online. Článek je doplněn o obrázky reprezentující výsledky práce dětí.

  • Jsem, či nejsem neoludditou?

    19.10.2020 00:00

    Zamyšlení nad souvislostmi současných snah o smysluplné nasměrování vývoje technologií v souvislosti s hnutím ludditů, které něco vzdáleně podobného prosazovalo na přelomu 18. a 19. století v Anglii.

  • Jak vybrat techniku pro vzdělávání na dálku

    15.10.2020 09:45

    V současné době je třeba počítat s možností, že jakákoli škola nebo třída bude muset ze dne na den přejít na systém vzdělávání na dálku. Je proto nutné, aby všichni účastníci byli na tuto chvíli připraveni. Připravenost znamená nejen mít dopředu vymyšlený systém, jak bude dálková výuka probíhat, ale také mít zakoupenou a nastavenou veškerou techniku, která bude efektivní výuku umožňovat.

  • 10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty

    14.10.2020 00:00

    Digitální minimalismus lze zcela bez nadsázky považovat za základní pilíř digitální gramotnosti. Co znamená digitální minimalismus, jak se stát digitálním minimalistou a především, jak udělat digitální minimalisty ze žáků, se dozvíte v tomto článku.

  • Čeští politici na sociálních sítích

    13.10.2020 08:32

    Aktivita Čeští politici na sociálních sítích pracuje s tématy, jako je politický pluralismus a mediální výchova. Vede žáky k analýze mediálního obsahu, jeho rozboru a porozumění. Tedy témat, se kterými jsou žáci dnes a denně konfrontováni, a to hlavně mimo školní prostředí. Při aktivitě žáci prohlubují schopnost spolupracovat ve skupině. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • Čtení elektronických textů na 1. stupni základní školy

    12.10.2020 11:10

    Při prvním pohledu na elektronický text se může zdát, že se text v elektronické formě neliší od textu tištěného, jediným zřetelným rozdílem je médium, na kterém text čteme (papír / digitální zařízení: počítač, čtečka, tablet, chytrý telefon). Můžeme si tedy položit otázku, proč bychom měli věnovat pozornost čtení elektronických textů, a to již na 1. stupni základní školy.

  • Jak pandemie pomáhá nahrazovat lidskou práci roboty

    12.10.2020 00:00

    Zpráva o tom, jak celosvětová pandemie urychluje nástup robotů všude tam, kde stroje nahrazují problematický přímý kontakt mezi lidmi.

Portál RVP DUM

  • Zvířata v QR kódech

    26.10.2020 09:16

    Materiál obsahuje 8 obrázků zvířat a k nim 8 vět o zvířatech zašifrovaných v QR kódu. Děti mají za pomocí čtečky, mobilu či tabletu přiřadit k obrázku zvířete správný QR kód.

  • Napěťové děliče, frekvenčně nezávislé a závislé – interaktivní webová stránka

    21.10.2020 09:48

    Materiál obsahuje schéma odporového děliče a RC článku typu dolní propust jako příklad frekvenčně nezávislého a frekvenčně závislého děliče. Změnou parametrů dojde k přepočítání výstupního napětí, vše je interaktivní. Schéma je příkladem využití digitálních technologií ve výuce elektrotechniky. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.

  • Výlet

    19.10.2020 09:48

    Zkus si vyrobit vlastní mapu výletu. Na svůj podklad doplň kousky krajiny z pracovních listů. Můžeš doplnit i obrázky z legendy, aby mapa byla úplná. Obsah příspěvku je garantován kolektivem autorů a spoluautorů PIPASIK.CZ, kteří souhlasí s jeho zveřejněním na Metodickém portálu RVP.CZ. U materiálu neproběhla jazyková korektura, neobsahuje povinné zápatí a je vložen v needitovatelné formě.

  • Věková struktura obyvatelstva

    13.10.2020 11:34

    Prezentace je určena pro studenty gymnázia, je zaměřena na práci se statistickými daty, vyhledáváním informací na internetu a práci se základními kartografickými metodami.

  • Archimédův zákon pro ZŠ

    05.10.2020 10:36

    Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky vztlaková síla a Archimédův zákon. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování učiva prostřednictvím úloh a kvízu. Poznámka: V excelovém souboru jsou zaheslované některé buňky (vzorce), pokud by chtěl uživatel z nějakého důvodu vzorce odemknout, pak heslo je: newton.

  • Skládání slov – QR kódy

    29.9.2020 08:48

    Materiál slouží jako pomůcka při výuce ČJ (analýza, syntéza – genetická metoda čtení) v 1. ročníku. Pravidlem je složit z písmen slova. Vždy jde o jméno osoby. V případě, že bude žák úspěšný (je možné pracovat i ve skupinách), vznikne mu poskládáním písmen slovo. Nápověda je obličej kluka či holky na kartičce. Na levé části karty je umístěn QR kód, který slouží jako kontrola správnosti. QR kódy rozluští žák/žáci za pomoci telefonu – a aplikace k tomu určené. Tuto aktivitu je vzhledem k využití QR kódů a mobilního telefonu s aplikací možné zařadit jako motivační či vstupní při seznamování s digitálními technologiemi ve výuce.

  • Tvrdé a měkké souhlásky v QR kódech

    21.9.2020 09:27

    Materiál obsahuje 9 obrázků, které obsahují tvrdé a měkké slabiky. Děti mají za úkol doplnit správné i/y a čtečkou z QR kódů zjistit, jakou mají dané věci barvu. Tu pak zapíší a obrázek vybarví.

  • Hydrostatická tlaková síla

    14.9.2020 10:30

    Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky hydrostatická tlaková síla. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování výpočtu velikosti hydrostatické tlakové síly a práce s aplikací Microsoft Excel. Poznámka: V excelovém souboru jsou zaheslované vzorce, pokud by chtěl uživatel z nějakého důvodu vzorce odemknout, pak heslo je: newton.

  • Násobení – QR kódy

    07.9.2020 15:21

    Materiál slouží jako pomůcka při výuce matematiky ve 2., 3. nebo 4. či 5. ročníku (násobilka). Pravidlem je vypočítat příklady na kartičkách rozvěšených po třídě/chodbě/zahradě a zjistit, zda je součin zapsán správně. Na každé kartě je umístěn QR kód, který slouží jako kontrola správnosti. QR kódy rozluští žák/žáci za pomocí telefonu – a aplikace k tomu určené. Kód ukrývá slovo ANO nebo NE, tedy pomáhá kontrolovat, zda tvrzení na kartě je pravdivé, či nikoli. Pozn. redakce Metodického portálu RVP.CZ – Jsme si vědomi nedostatečného odsazení matematických znamének a mezer. K upřednostnění čitelnosti na úkor typografie jsme se rozhodli především vzhledem k viditelnosti písma pro danou věkovou skupinu.

  • Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek

    01.9.2020 10:18

    Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek – procvičování s tabletem či mobilem (ale i s počítačem). Trojice materiálů k procvičení určování největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku dvojice čísel netradiční formou.

  • Mluvená hebrejština – jedno souvětí a tak...

    24.8.2020 11:04

    Ochutnávka hebrejštiny skrze jedno souvětí.

  • Jak zatraktivnit výuku historie jednoduchou animací

    17.8.2020 10:00

    Žáci s využitím svých mobilních telefonů vytvoří jednoduchou animaci na určené historické téma – v tomto případě Čechy v období po husitských válkách.

  • Atmosféra – počasí

    03.8.2020 10:31

    Elektronický pracovní list pro vyplnění na PC nebo mobilním zařízení v programu Adobe Acrobat Reader DC, bez nutnosti tisknout na papír. Bezplatný software je ke stažení na https://get.adobe.com/cz/reader/. Pro využití mobilního telefonu je také ke stažení bezplatná mobilní aplikace na Google Play nebo App Store. Vhodné také např. pro distanční výuku, kdy žák může pracovat na PC nebo mobilním zařízení a po uložení může vypracované úkoly odevzdat v elektronické podobě.

  • Tabulky a grafy

    21.7.2020 13:04

    Výukový materiál s využitím QR kódů k procvičení dovednosti četby grafů a získávání údajů z nich. Současně vytvoření tabulky v tabulkovém kalkulátoru na základě údajů vypočítaných z grafu.

  • Rovnice – QR kódy

    09.7.2020 08:57

    Aktivita k procvičení znalostí a praktických dovedností při řešení jednoduchých rovnic. Současně rozvíjí kromě matematické i digitální gramotnost a rozvíjí schopnost práce s QR kódy a digitálními zařízeními.