#
#
#
#
#
Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Portál RVP články

  • Problémy digitální revoluce ve školách

    15.4.2021 00:00

    Pro mnoho lidí mimo školství znamená současná výuka pouze přechod do online podoby. Vedení škol ovšem musí řešit mnoho dalších problémů, které s tímto přechodem souvisí a se kterými musí do budoucna dále počítat.

  • Co znamená hybridní škola

    14.4.2021 00:00

    Termín hybridní výuka je v posledních měsících skloňován čím dál častěji. Výukou to ale zdaleka nekončí. Hybridní model sahá mnohem dál, takřka do každé činnosti, kterou na naší škole provádíme.

  • S online aplikacemi se jazyky učí lépe (2. část)

    13.4.2021 08:38

    Autorka představuje šest aktivit vytvořených do hodin cizích jazyků v aplikaci LearningApps. Seznamuje se snadným způsobem jejich vytvoření a uvádí důvody pro využívání této aplikace ve výuce.

  • Příroda a ekosystém

    12.4.2021 21:33

    Náš svět se skládá ze sítě a propojení všech živých i neživých organismů. Děti se naučí tomuto společenství porozumět a umět hledat vazby nejen v potravním řetězci. Aktivity jsou zaměřené na čtenářskou a matematickou gramotnost. Cílem je, aby si děti při každodenních pobytech v přírodě všímaly, kde co nově roste, kam kdo nakladl vajíčka, kdo může být pro koho potravou, ... Prostředím pro realizaci může být jak příroda, tak třída v mateřské škole. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • S online aplikacemi se jazyky učí lépe (1. část)

    12.4.2021 09:18

    Autorka představuje pět aktivit vytvořených do hodin cizích jazyků v aplikaci Flippity. Seznamuje se snadným způsobem jejich vytvoření a uvádí důvody pro využívání této aplikace ve výuce.

  • Americká digitální konvergence škol

    12.4.2021 00:00

    Článek popisuje, jak se v USA vyvíjí integrace technologií do výuky. Místo difuze, s níž jsme se setkávali v rámci inovačních postupů dříve, teď mluvíme o interoperabilitě a konvergenci.

  • Oživme městskou knihovnu pro 21. století (3. část) – Vytváříme moderní výroční zprávu pro městskou knihovnu

    08.4.2021 08:58

    Žáci se inspirují výročními zprávami knihoven a vytvoří vlastní výroční zprávu. Tu připraví v online dokumentu, na jehož tvorbě se budou společně podílet. Formát výroční zprávy dodržuje pravidla pro formátování textu a využívá moderních možností zápisu, jako je hlasové zadávání.

  • Učíme středoškoláky citovat – tvořit a komunikovat

    07.4.2021 09:03

    Citování patří mezi témata, která si koledují o zprotivení již na svém počátku. Uchopeno jako mechanická činnost je ztělesněním nudy. I citování jako aktivita však má svůj kontext, do kterého může být zasazeno. Můžeme o citování uvažovat jinak? Článek vznikl jako součást řešení projektu Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (TIGUP) podpořeného TA ČR – kód projektu TL02000040. https://kisk.phil.muni.cz/onlife.

  • Hybridní třídní schůzky

    07.4.2021 00:00

    Mohou online třídní schůzky změnit způsob, jakým budeme v budoucnu komunikovat s rodiči? A bude nám pak klasická podoba třídních schůzek, jak ji známe z prezenční výuky, nadále dostačovat a dávat smysl?

  • Natoč to!

    06.4.2021 17:48

    Aktivita je založena na žákovské tvorbě a úpravě digitálního obsahu (konkrétně krátkých videosekvencí). Cílem aktivity je žákova práce v digitálním prostředí pomocí příslušných nástrojů (programy, aplikace, weby, ...). Neméně důležitým dílčím cílem je propojení výuky informační a komunikační technologie s předměty vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Digitální obsah, jenž žák vytváří, obsahuje různé oblasti cílené na pohybové činnosti a dovednosti žáka (netradiční motivace k učení v digitálním prostředí a připomenutí posílení pohybových návyků, jež jsou nedílnou součástí zdravého životního styl). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • Nová pedagogika pro hluboké učení podle Fullana

    06.4.2021 00:00

    Základní informace o práci kanadského konzultanta vlád ve věci reformy školství, který zanedlouho vystoupí na naší konferenci Úspěch pro každého žáka.

  • Maturita online

    01.4.2021 00:00

    Je květen 2021 a na českých středních školách se poprvé konají maturitní zkoušky online. Jak se na ně dívají jednotliví aktéři – maturanti, zkoušející, třídní učitel, předseda maturitní komise a ředitelka jedné ze škol – se dozvíte z následujícího textu.

  • Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny

    31.3.2021 08:41

    Aktivita je součástí projektu Oživme městskou knihovnu pro 21. století, ve kterém pracovní skupina přebírá správu městské knihovny. K dispozici pro analýzu mají žáci rozpočet pro minulý rok, který obsahuje příjmy a výdaje. Úkolem skupiny je zjistit efektivním způsobem, jaké byly jednotlivé příjmy a výdaje a jaká byla celková bilance. Po zjištění následuje druhá fáze úkolu, ve které se skupina zamýšlí a navrhuje změny hospodaření pro nový rok. Cílem je vytvořit vyrovnaný rozpočet, ve kterém se příjmy rovnají výdajům.

  • OČMU pro střední školy – linky tísňového volání

    30.3.2021 11:21

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • Svět podcastů, račte vstoupit

    29.3.2021 13:17

    Výuková aktivita Svět podcastů, račte vstoupit je zaměřená na seznámení s podcastem, což je v poslední době zejména mezi mladými lidmi populární volnočasový fenomén, a jeho analýzu. Podcast je zvukový formát kombinující mluvené slovo, zvuky a hudbu podobný rozhlasovému vysílání, ovšem s možností poslouchat zvolený obsah kdykoli. Aktivita kombinuje samostatnou a skupinovou práci a společnou práci ve výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

Portál RVP DUM

  • CSS grid – interaktivní webová stránka

    12.4.2021 10:25

    Materiál umožňuje interaktivní zápis pravidel v jazyku CSS pro procvičení rozložení objektů na stránce s využitím CSS gridu. Změna v zápisu CSS se interaktivně promítne v náhledu. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.

  • Za Českým nebem

    06.4.2021 09:02

    Studenti/žáci pracují s cimrmanovskou hrou České nebe, přemýšlejí nad tím, kdo je a kdo není „miláčkem národa“, proč v komisi kromě „Babičky“ nebyly žádné ženy, jak to bylo (je) s legionáři..., koho bychom do komise navrhli dnes. Vhodné pro skupinovou práci, nutné vymezit dvě vyučovací hodiny, možné propojení s češtinou, literaturou a dějepisem. Diskutujeme mj. o tom, do jaké míry se máme brát jako národ vážně.

  • Zakrývání čočky – vytvoření obrazu

    29.3.2021 09:27

    Příspěvek ukazuje, jak se změní čočkou vytvořený obraz při postupném zakrývání neprůhlednou destičkou. Materiál vznikl jako jeden z výstupů projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Obsahová správnost je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

  • Hodina s Hanušem Hronem

    22.3.2021 11:16

    Žáci srovnávají dvě nahrávky vyprávění pana Hanuše Hrona, pracují s jeho vzpomínkami, které zaznamenala Paměť národa. Využívají mapu, hledají klíčová slova, překládají z angličtiny, seznamují se s projektem Centropa. Dávají dohromady otázky, na které by se pana Hrona rádi zeptali.

  • Ekonomická specifika zámořských území I. (pruhový graf)

    15.3.2021 08:29

    Materiál je formou případové studie středoškolské geografie s přesahy do základů společenských věd – zejména ekonomické teorie a aplikace ICT. Je určen jako podpora výuky obecné socioekonomické nebo regionální geografie. Práce ve skupinách není nutná, ale z organizačních důvodů (počet počítačů na třídu) je vhodná práce ve dvojicích. Při tvorbě grafu je dobré nechat třídu dle možností pracovat volně (asi 10 minut). Šikovnější pomáhají slabším. Zahrnuta je i jednoduchá aktivita CLIL, která by pro doporučenou věkovou skupinu neměla činit problém. Při vyhledávání informací je na zvážení učitele, zda povolí využití vlastních zařízení (BYOD). Samotná práce zabere 45 minut včetně uvedení do problematiky a závěrečného shrnutí.

  • Povolání v QR kódech

    08.3.2021 08:53

    Materiál obsahuje 9 obrázků povolání. Děti mají za úkol přiřadit k obrázkům 9 QR kódů, které pomocí čtečky rozluští – jsou tam věty, které dané profese nejčastěji používají. Na závěr najdou názvy povolání ve čtyřsměrce a vypíší je.

  • Praktické měření délky a hmotnosti tělesa

    01.3.2021 09:04

    Publikace je určena žákům 6. ročníku. Výhodou je, že měření můžeme realizovat doma i při distanční výuce. Žákům radí, jaké pomůcky budou zapotřebí, správný postup a doplnění tabulek. Žáci se mohou dozvědět, zda mají ideální váhu k výšce. Musí zadat adresu na internetu. Po vyplnění tabulky se vypočítá BMI, které jim určí, zda mají podváhu, optimální váhu, nadváhu, nebo obezitu. Žáci musí vypracovat protokol a odevzdat vyučujícímu.

  • Přírodní krajiny – pouště

    22.2.2021 09:42

    Prezentace pro aktivní práci žáků na PC v programu Microsoft PowerPoint s využitím nabídnutých internetových zdrojů. Přílohou je pracovní list.

  • Zvířátka a svetry

    15.2.2021 09:33

    Pracovní listy k procvičení jemné motoriky. Děti mají za úkol doplnit vzory naznačené čárkovanou čárou a obrázky vybarvit. Obsah příspěvku je garantován kolektivem autorů a spoluautorů PIPASIK.CZ, kteří souhlasí s jeho zveřejněním na Metodickém portálu RVP.CZ. U materiálu neproběhla jazyková korektura, neobsahuje povinné zápatí a je vložen v needitovatel­né formě.

  • Měření úhlů

    08.2.2021 09:53

    Dvojice appletů v matematické aplikaci GeoGebra k procvičení měření velikostí úhlů. V prvním appletu jen konvexních, ve druhém i nekonvexních.

  • Bažant a koroptev metodou životabáseň a ANO–NE

    25.1.2021 09:37

    Tento pracovní list slouží k vyvození učiva o koroptvi polní a bažantovi obecném a následnému procvičení metodou ANO–NE a životabáseň. Žáci budou pomocí tabletu či telefonu číst QR kódy a vyhledávat informace na internetu.

  • Afrika – podnebí

    18.1.2021 09:55

    Interaktivní prezentace pro samostatnou práci na PC. Přílohou je pracovní list ve dvou variantách (pro tisk a pro elektronické vyplnění v programu Adobe Acrobat Reader DC).

  • Hodina s mistrem Janem Husem

    11.1.2021 09:21

    Žáci se s mistrem Janem Husem seznamují prostřednictvím krátkých filmů vzniklých k výročí 2015 a ukázky hry České nebe. Jeho osobnost reflektují skrze dopis „Johanky z Arku“ a také přemýšlením a diskuzí nad četností a formou vztahování se k Husově odkazu v průběhu uplynulých dvou staletí včetně současnosti. Informace vyhledávají a třídí sami nebo ve skupinkách.

  • Afrika – plavba kolem kontinentu

    20.12.2020 19:35

    Procvičování členitosti Afriky ve dvou variantách: 1) Interaktivní kvíz v prezentaci PowerPoint. 2) Elektronický pracovní list pro vyplnění na PC nebo mobilním zařízení v programu Adobe Acrobat Reader DC, bez nutnosti tisknout na papír. Bezplatný software je ke stažení na https://get.adobe.com/cz/reader/. Pro využití mobilního telefonu je také ke stažení bezplatná mobilní aplikace na Google Play nebo App Store. Vhodné také např. pro distanční výuku, kdy žák může pracovat na PC nebo mobilním zařízení a po uložení může vypracované úkoly odevzdat v elektronické podobě.

  • Příroda našeho regionu v ročních obdobích

    15.12.2020 08:57

    Pro děti předškolního věku je připraveno 16 hodin výuky (45 minut) zaměřené na poznávání přírody našeho města, regionu ve čtyřech ročních obdobích. V rámci výukových programů navštíví děti ZOO koutek u Feferských rybníčků, prostory ekologického centra Dřípatka, školní přírodní rezervaci Pod Vyhlídkou u Zdenic (Jelemku), školní zahradu mateřské školy a další zajímavé lokality v našem regionu. Při výukových programech budou děti pozorovat živé i neživé části přírody formou her, skupinové práce a zážitkovými aktivitami v neformálním prostředí. Součástí každé výuky budou pracovní listy, kde si děti rozšíří znalosti o přírodě, rozvinou slovní zásobu a zapojí svou fantazii a kreativitu. Vzhledem k věku a schopnostem účastníků vzdělávacího programu jsou přírodovědné informace a znalosti pro ně didakticky upravené a zjednodušené tak, aby jim porozuměli a snáze je pochopili. Výstupem všech zúčastněných dětí budou jejich portfolia v podobě jejich vlastních prací s přírodninami. Autorkami materiálů jsou Růžena Vinciková a Bc. Helena Turková Kubátová.