#
#
#
#
#
#
#
#
Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Portál RVP články

  • Na Spomocníkovi – díl 6.: Lucie Rohlíková

    20.11.2019 00:00

    S Lucií Rohlíkovou jsem si povídal o konferenci Učitel IN, projektech na ZČU v Plzni, o zvládání technologií, digitálních stopách, emocích spojených s technologiemi i o tom, jak to dělá, že toho ve svém životě tolik stíhá.

  • Efekt přihlížejících: čas na revizi

    19.11.2019 09:51

    Efekt přihlížejících (bystander effect) je jedním z poměrně dobře známých pojmů sociální psychologie. Současná věda však na mnohé tradiční koncepty nahlíží kriticky, nebojí se znovu nejen zrevidovat původní zjištění a jejich konceptualizaci, ale i realizovat studie nové, které mají ověřit či vyvrátit původní zjištění, případně poukázat na důležité aspekty, které nebyly původně brány v potaz. V následujícím textu se podíváme na revizi zpopularizované myšlenky o chování svědků v případě nouze „čím více přihlížejících, tím větší riziko, že mi nikdo nepomůže“.

  • Antropoložka internetu Mimi Ito

    18.11.2019 00:00

    Zpráva o zajímavé vědkyni Kalifornské university Mimi Ito, která se zabývá působením online tzv. „sítí spřízněnosti“ na mladé lidi z antropologického pohledu a hledá formy jejich maximálně přínosného využití.

  • Buňka jako škola?

    15.11.2019 11:49

    Aktivita se zaměřuje na téma buňky a buněčných organel. Žáci na základě informací o funkcích konkrétních organel a buněčných struktur hledají takové části školy či osoby ve škole pracující, které je možné z hlediska jejich funkce přirovnat k dané buněčné organele či buněčné struktuře. Tím dochází k upevňování jejich porozumění buňce a jejím částem díky využívání vlastních zkušeností se školou. Součástí aktivity je i kreativní a názorné zpracování výsledků vlastního uvažování nad buňkou jako nad školou.

  • Slavíme listopad

    15.11.2019 11:46

    Článek reflektuje průběh a výsledky semináře, který proběhl v rámci setkání společenství praxe českého jazyka a literatury v Hranicích na Moravě 5. listopadu. Seminář si kladl za cíl diskutovat s přítomnými učiteli a učitelkami představený metodicky propojený výukový celek tematicky zaměřený na připomenutí listopadových událostí roku 1989 v Československu. Příspěvek je strukturován podle konstruktivistického pojetí didaktiky do částí evokace – uvědomění si významu informací – reflexe. Využívá zkušeností z různých MAP a dalších zdrojů, vč. on-line. Článek ukazuje, jak lze výuku na dané téma provázat a koncipovat tak, aby rozvíjela dovednosti a postoje žáků užitečné pro jejich úspěšný budoucí život (základní gramotnosti). Článek obsahuje pracovní list, který byl využit během uvedeného setkání společenství praxe. Vznik článku a plán a realizace semináře pro učitele, který je v textu reflektován, byl financován z ESF jako součást podpory učitelů vyvíjené v projektu PPUČ.

  • Vyrobím si …?

    14.11.2019 11:22

    Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro žáky 3. ročníku základní školy s cílem seznámit je se slohovým útvarem popis pracovního postupu a s jeho praktickým využitím při výrobě konkrétního výrobku. Zároveň ukazuje smysluplné propojení vzdělávacího obsahu vzdělávacích oblastí Český jazyk a literatura a Člověk a svět práce, který zároveň napomáhá rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Aktivita byla realizována na větší městské škole zapojené do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) a je předkládána jako inspirace pro vyučující z jiných základních škol. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).

  • Ženy českého disentu

    14.11.2019 10:03

    Hodinový workshop je věnovaný deseti ženám, které jsou příkladem protikomunistické rezistence. Autorka vybrala úryvky z rozhovorů z knihy „Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent“. Studenti ve skupinkách vždy pracují se vzpomínkami dvou žen, všímají si, jak vnímaly strach, co je vedlo k podepsání Charty 77, jaké metody vůči nim uplatňovala StB atp. Značná část hodiny je vyčleněna pro diskuzi o smyslu disentu, motivaci k rezistenci a jejímu smyslu.

  • Jak (ne)používat technologie – díl 6.: Čas u obrazovky

    13.11.2019 00:00

    Seriál Jak (ne)používat technologie je o tom, jak technologie nepoužívat, a přitom je používat. Přesněji, jak je používat efektivně. Autor v něm nechává čtenáře nahlédnout do svého světa učitele (ne)používajícího technologie a ukazuje, jak tyto své zkušenosti přenáší na své žáky. Šestý díl je věnován času u obrazovky.

  • Buňka jako město

    12.11.2019 13:04

    Námět na činnost žáků se zaměřuje na téma buňky a buněčných organel. V rámci aktivity žáci přirovnávají konkrétní buněčné organely podle jejich funkcí ke konkrétním částem města, které plní obdobnou funkci jako daná buněčná organela. Tím se žáci názornou a na vlastní zkušenosti založenou aktivitou seznamují s tím, jakou funkci v buňce jednotlivé organely plní a jak funguje buňka jako celek.

  • Pán much, William Golding, čtenářská dílna

    12.11.2019 09:16

    Žáci se četbou (poslechem) ukázek nejslavnějšího Goldingova románu přenesou spolu se skupinou chlapců na pustý ostrov a přemýšlejí nad mezilidskými vztahy, nezbytností řádu a respektování autorit, nad cenou přátelství a lidského života.

  • Předměty speciálně pedagogické péče u nás ve škole

    11.11.2019 11:05

    Speciálně pedagogická péče jako soubor opatření se projevuje jako úspěšné zapojení žáka nejen do vyučovacích hodin, ale také do spolužití se spolužáky i s dospělými. Jedná se o pomoc v různých oblastech života žáků.

  • Trochu jiná zkouška

    11.11.2019 00:00

    Informace o inovativním pojetí přípravy učitelů v režii odborné asistentky španělské University of Murcia Lindy Castañeda, které je založeno na vlastní tvorbě videí studenty.

  • Devítky, na které se zapomíná

    07.11.2019 11:08

    Článek připomíná významná „devítková“ výročí starších českých i obecných dějin a poukazuje na jejich přesah do současnosti.

  • Blogování ve škole

    07.11.2019 00:00

    Článek vysvětluje, proč založit dětem ke psaní blog, nabízí různá prostředí a objasňuje jejich klady a zápory.

  • Dozvuky iPrázdnin s učiteli (3. akce Virtuálního Digicentra)

    06.11.2019 00:00

    Představení 3. akce Virtuálního Digicentra.

Portál RVP DUM

  • Střední Asie – dělení Kaspického moře

    19.11.2019 10:47

    Pracovní list se zabývá politickou geografií oblasti Střední Asie. Využití najde na střední škole jak při výuce témat politické geografie, tak při výuce regionální geografie Asie a Ruské federace. Klíčová je práce s textem a zdroji informací. Proto je vhodné, pokud mají žáci přístup k počítačům. S výhodou můžeme využít metodu BYOD (Bring Your Own Device). Usnadňuje to i práci ve skupinách. Časově se dá stihnout za 45 minut, v případě větší diskuse a zájmu jím lze strávit i 90 minut.

  • Zástupci ptáků metodou I.N.S.E.R.T.

    18.11.2019 12:04

    Materiál slouží pro skupinovou práci. Žáci budou pomocí metody I.N.S.E.R.T. pracovat s informacemi o zástupcích ptáků a třídit je na informace pro ně známé a nové, na informace, které jsou v rozporu s tím, co si o daném živočichovi mysleli, a na informace, kterým nerozumí. Materiál obsahuje 4 zástupce ptáků a 4 pracovní listy. Každá ze skupin si vybere nebo vylosuje jednoho zástupce a pracuje s údaji na pracovním listě. Výstupem aktivity je referát každé skupiny a prostor pro diskusi, kde členové každé skupiny ostatním žákům třídy sdělí, které informace byly pro ně nové nebo v rozporu s tím, co si mysleli. Žáci budou během aktivity pracovat s QR kódy.

  • Poválečný Měděnec

    14.11.2019 12:14

    Metodika doporučená jako rozšiřující učivo do hodin dějepisu, základů společenských věd, seminářů... Pracuje s archiváliemi z let 1946 a 1947, konkrétně se zápisy schůzí Místního národního výboru v Měděnci. Tyto se stávají pro studenty čítankou mezilidských vztahů a nového společenského uspořádání ve staré hornické krušnohorské obci.

  • Poklad na ostrově

    13.11.2019 10:54

    Doplňkový text přiměřeně dlouhý i pro slabší čtenáře. Práce s textem je zaměřena na rozvoj čtenářství a čtenářských dovedností bez literárněvědných pojmů, s materiálem je proto možné pracovat dle potřeby v různých ročnících. Cílem materiálu je, aby se žáci v textu nejen orientovali, ale aby také na základě textu něco sami tvořili.

  • Italská gramatika XI – přechodníky

    12.11.2019 09:23

    V další kapitole věnované italské gramatice se autor zabývá přechodníky.

  • (Ja)hodování

    11.11.2019 11:00

    Projekt (Ja)hodování je zaměřen na podporu čtenářství, podporu finanční a čtenářské gramotnosti, čtení s porozuměním s využitím moderních metod a ICT technologií a na práci s informacemi. Žáci 4. ročníku se stanou v průběhu školního roku spoluautory projektu. Budou pracovat s textem, podle kterého napíší jednoduchý recept. Podle receptu si pak uvaří vlastní jahodový džem, který dají svým maminkám k jejich svátku. Na základě vlastní zkušenosti následně výrobu džemu popíší. V rámci projektu budou pořizovat pomocí tabletu fotodokumentaci. Z fotografií vytvoří v hodině informatiky foto recept. S tabletem budou také natáčet dvouminutová videa. V tříčlenných skupinkách z nich sestaví video recept. Ujmou se přitom role moderátora, režiséra a kameramana. Nakonec budou tvořit reklamu na svůj vyrobený jahodový džem. Všichni se na chvíli stanou členy vedení firmy a budou pomocí brainstormingu vymýšlet, jak nalákat spotřebitele na koupi džemu. Vypočítají, kolik je výroba džemu stála a kolik tvořil čistý zisk. Pobaví se o tématu klamavé reklamy a naučí se o svém výrobku informovat stručně, věcně a bez manipulace. Aby k tomuto výstupu mohli dojít, budou muset pracovat s informacemi o jahodě a jejím přínosu pro zdraví. Budou pracovat s textem pomocí metody I.N.S.E.R.T. a pětilístek. Budou v něm vyhledávat vetřelce a číst pomocí čtečky QR kódy s informacemi. Projekt zhodnotí pomocí hlasovátek v aplikaci Plickers a pomocí krátkého dotazníku. O projektu napíší krátké oznámení do novin, které doplní vlastním výtvarným doprovodem. Vyvrcholením projektu je oslava Dne matek spojená s předáním vlastnoručně vyrobeného jahodového džemu.

  • Žurnalistika: Recenze

    07.11.2019 11:06

    Prezentace představuje obsah a zásady zpracování recenze na konkrétní ukázce. Materiál propojuje výuku českého jazyka a mediální výchovy. Prezentaci lze využít ve všech ročnících druhého stupně základní školy a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.

  • Metody rybolovu

    06.11.2019 09:24

    Aktivita navazující na biologickou či zeměpisnou problematiku rybolovu. Snaží se ukázat některé metody lovu a definovat, které jsou šetrnější a které nešetrné. Cílem tedy není jen informace o druzích ryb a způsobech lovu, ale také apel na odpovědné spotřebitelské chování, nebo alespoň informace o možnostech volby. Součástí je malá aktivita CLIL, rozšiřující slovní zásobu v této oblasti.

  • Řazení výběrem – interaktivní webová stránka

    05.11.2019 13:00

    Interaktivní webová stránka názorně zobrazuje jednotlivé kroky řazení výběrem v poli čísel. Zobrazí se netříděné pole a pracovní pole (na konec bude seřazeno od minima po maximum). Po nalezení minima v nesetříděné části pole se prohodí prvky na začátku nesetříděné části pole s prvkem s minimem.

  • Albatros

    04.11.2019 10:03

    Doplňkový text přiměřeně dlouhý i pro slabší čtenáře. Práce s textem je zaměřena na rozvoj čtenářství a čtenářských dovedností bez literárněvědných pojmů, s materiálem je proto možné pracovat dle potřeby v různých ročnících. Cílem materiálu je, aby se žáci v textu nejen orientovali, ale aby také na základě textu něco sami tvořili.

  • „Banánové republiky“ v oblasti Latinské Ameriky II.

    31.10.2019 09:23

    Pracovní list směřuje k vyhodnocení aktivity započaté v předchozí hodině. Žáci nadále pracují ve skupinách (ideálně stejných jako v předchozí hodině). Hlavním cílem je porovnání výsledků třídního průzkumu s textem v úvodu a výkladem učitele. Celá práce je doplněna otázkami zjišťujícími pochopení textu a schopnosti analyzovat z něj informace. Na závěr je zařazena doplňková aktivita CLIL, která se týká certifikace banánů (i jiných tropických plodin) a spotřebitelské odpovědnosti. Je možné na ni navázat například ve výuce společenských věd (spotřebitelské chování, globální výchova, ekologické problémy a podobně). Výborné aktivity týkající se banánů jsou dostupné na stránkách některých nevládních organizací.

  • Bublinkové řazení – interaktivní webová stránka

    30.10.2019 09:33

    Interaktivní webová stránka názorně zobrazuje jednotlivé kroky bublinkového řazení čísel. Zobrazí se netříděné pole a pracovní pole (na konec bude seřazeno od minima po maximum). Pro dvojici čísel v poli se určí, zda záměna proběhne či neproběhne.

  • Húrinovy děti

    29.10.2019 11:01

    Doplňkový text přiměřeně dlouhý pro práci v jedné hodině. Práce s textem je zaměřena na rozvoj čtenářství a čtenářských dovedností bez literárněvědných pojmů. Vhodné pro starší žáky, kteří jsou vedeni k diskusi nad obsahem v širších souvislostech.

  • Zástupci savců metodou I.N.S.E.R.T.

    24.10.2019 09:47

    Materiál slouží pro skupinovou práci. Žáci budou pomocí metody I.N.S.E.R.T. pracovat s informacemi o zástupcích savců a třídit je na informace pro ně známé a nové, na informace, které jsou v rozporu s tím, co si o daném savci mysleli, a na informace, kterým nerozumí. Materiál obsahuje 4 zástupce savců a 4 pracovní listy. Každá ze skupin si vybere nebo vylosuje jednoho zástupce a pracuje s údaji na pracovním listě. Výstupem aktivity je referát každé skupiny a prostor pro diskusi, kde členové skupiny ostatním žákům třídy sdělí, které informace byly pro ně nové nebo v rozporu s tím, co si mysleli. Žáci budou během aktivity pracovat s QR kódy.

  • „Banánové republiky“ v oblasti Latinské Ameriky I.

    23.10.2019 09:13

    Pracovní list je určen jako podpora výuky regionální geografie Střední Ameriky. Pracuje s pojmem „banánové republiky“. Souslovím, které se často objevuje v médiích a proniklo i do povědomí běžných lidí. Debatu je možné uvodit četbou článku a prací s termíny v úkolu 1. Doporučuji práci ve skupinách po čtyřech. Žáci si mohou efektivně pomáhat. To platí i dále při výpočtech a tvorbě grafů. Hodinám předchází zadání domácího úkolu – žáci mají doma nebo v obchodě sehnat alespoň jednu nálepku z banánů. Na nich bývá obvykle země jejich původu. Důvod žákům nesdělujeme, abychom nesnížili efekt z této formy „badatelského vyučování“.