#

ON-LINE  Burzy středních škol proběhnou od 12. do 14. ledna 2021

#
#
#
#
#
#
#
Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Portál RVP články

  • 10 vzdělávacích trendů pro rok 2021

    27.1.2021 00:00

    Jak bude vypadat vzdělávání v roce 2021? Jaké přístupy a technologie jej ovlivní a budou formovat? Článek představuje několik vzdělávacích trendů současnosti a nabízí jejich vliv na další charakter vzdělávání.

  • Plody podzimu

    26.1.2021 11:49

    Cílem předmatematických činností v předškolním vzdělávání je uvážlivě a vyváženě rozvíjet potřebné kompetence, které budou ve školní matematice potřebné. V této podzimní inspiraci zavedeme děti do přírodního prostředí, které je vhodné jak pestrostí, tak kvalitou materiálu. Naučí se třídit podle různých kritérií, ale budou mít prostor i pro vlastní nastavení kritérií třídění objektů. Činnosti lze provádět na zahradě i ve školním prostředí. Hlavním cílem aktivit bude především třídění, které vede k bližšímu poznání podzimních přírodnin a plodů. Většina aktivit zadává dětem soubory a vztahy, které třídění způsobí (vytvoř skupiny podle tvaru), ale starším dětem můžeme nabídnout i otevřené úkoly, u kterých třídí podle vlastního pocitu, a posléze společně hledáme společný vztah (nabídneme přírodniny a řekneme, aby roztřídily, jak chtějí). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • První ročník #DigiEduHackCZ je za námi

    26.1.2021 10:07

    DigiKoalice společně s Czechitas uspořádali v listopadu 2020 českou verzi celosvětového hackathonu, zaměřeného na řešení nejnáročnějších výzev digitálního vzdělávání – DigiEduHack.

  • AnswerGarden, LinoIt a další nástroje pro interaktivní aktivity v cizích jazycích

    25.1.2021 08:36

    Základní uživatelský model v distanční výuce prostřednictvím platforem, jako je Zoom nebo MS Teams, je takový, že většinu času videokonference učitel vysvětluje a studenti poslouchají a sledují sdílenou prezentaci, občas s učitelem komunikují v chatu. Popřípadě se student přihlásí o slovo, když učitel položí otázku – učitel pak studenta vyvolá, student si zapne mikrofon a odpoví. Ve větších skupinách se tak může stát, že po celou dobu videokonference v angličtině někteří studenti ve skutečnosti vůbec neotevřou pusu.

  • Jak učit hybridně podle Wenmontha

    25.1.2021 00:00

    Pohled novozélandského odborníka v oboru vzdělávacích technologií na to, jak by měla vypadat hybridní výuka, která se v důsledku pandemie stává běžnou ve školách na celém světě.

  • Digitální technologie ve výuce žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami

    21.1.2021 08:26

    Článek popisuje využití digitálních technologií při vzdělávání žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami. Na úvod uvádí charakteristiku znevýhodnění a možné příčiny a důsledky. Dále poukazuje na speciální vzdělávací potřeby žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami a způsoby využití digitálních technologií při kompenzaci obtíží ve výuce a podpoře procesu učení. Na konec uvádí výzvy, kterým učitelé mohou čelit při využívání digitálních technologií při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

  • Oživme městskou knihovnu pro 21. století (1. část) – Obecný popis projektu (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti)

    20.1.2021 10:25

    Projekt Oživme městskou knihovnu pro 21. století nabízí sérii výukových aktivit pro žáky 8. a 9. tříd. Cílem je, aby žáci získali zkušenost s realizací komplexního projektu a zároveň byl vytvořen prostor pro rozvoj primárně digitální gramotnosti.

  • Jak dodat žákům odvahu, aby si zapnuli kamery

    20.1.2021 00:00

    Jaké strategie použít, abychom přiměli žáky zapnout si kamery? V tomto článku se na některé z nich podíváme.

  • Digitální technologie ve výuce žáků s mentálním postižením

    19.1.2021 08:44

    Digitální technologie mají nezastupitelnou roli při podpoře procesu učení žáků s mentálním postižením a při rozvoji a podpoře jejich komunikace. Jejich význam je zřejmý především v této době, kdy se mnozí žáci s kognitivním znevýhodněním vzdělávají s pomocí digitálních technologií distančním způsobem.

  • Adventní kalendář venku

    18.1.2021 17:29

    Prosincový program pro mateřské školy, který obsahuje každodenní okénko krátkých činností, jež je součástí školkového adventního kalendáře. Program je koncipován tak, aby si děti s učitelkou ve třídě otevřely ruličku s datem a v něm našly úkol na papírku, který jdou plnit převážně do venkovního prostředí.  Úkoly jsou zaměřeny na předčtenářskou,  předmatematickou , digitální a environmentální gramotnost. Nejsou náročné na pomůcky. Pracovat mohou jak jednotlivci, tak celá skupina. U dětí se podporuje pozorovací schopnost, rozvíjení jazykových dovedností a seznamování s elementárními matematickými pojmy jako více, méně, větší, menší. Samozřejmostí je i pohybový doprovod, a tím rozvoj hrubé motoriky, který je ve venkovním prostředí pestrý. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

  • Nová analýza úspěšnosti metodiky převrácené třídy

    18.1.2021 00:00

    Zpráva o výzkumu holandských vědců z Utrecht University, který analyzoval zprávy o nasazení metodiky převrácené třídy ve 114 případech ve školách na celém světě.

  • Inspirace ze zahraničí pro pedagogy neslyšících žáků a studentů

    14.1.2021 08:43

    Tento článek má sloužit pro neslyšící pedagogy z českého prostředí jako inspirace pro výuku českého znakového jazyka. Materiálů pro výuku znakových jazyků není mnoho. Stále neexistují učebnice, které by zohledňovaly všechny potřebné složky výuky a komplexně vykládaly obsah gramatiky, slovní zásoby a dalších jazykových kompetencí. Pedagogové znakových jazyků jsou tak často odkázáni na různé materiály od svých kolegů, které si upravují pro své potřeby, nebo čerpají z informací a materiálů ze zahraničí. Tento článek má přinést inspiraci od kolegů z Austrálie, není vyčerpávajícím přehledem, ale subjektivním výběrem výukových materiálů z několika internetových zdrojů.

  • 5 důvodů, proč nechat žákům vypnuté kamery

    13.1.2021 00:00

    Neustále vypnuté webkamery žáků během online výuky nemusí být na škodu, právě naopak. Můžeme tím předejít spoustě nežádoucích stavů i mnoha budoucím problémům.

  • OČMU pro střední školy – aktivity HZS ČR pro SŠ

    12.1.2021 08:09

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • Kameny vypráví

    11.1.2021 10:59

    Obrázky na kamenech, které mohou být paralelní aktivitou k aktuální celorepublikové facebookové akci Kamínky, startují motivaci ke čtení, vyprávění příběhů a tvoření nových pohádek. Pomocí her s kamennými obrázky si mohou děti v přírodě i v mateřské škole rozvíjet slovní zásobu a tvoření rozvinutých vět. Všechny aktivity lze s dětmi absolvovat jak ve venkovním prostředí (zahrada, les), tak i uvnitř ve třídě. Děti pomocí dramatických činností oživují svět neživé přírody kamenů. Aktivity slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, jemné i hrubé motoriky, improvizačních dovedností, kognitivních funkcí. Aktivity jsou aplikovatelné pro věkově smíšenou skupinu předškolních dětí. Kamínky a obrázky na nich mohou být součástí krátkodobé činnosti, ale také dlouhodobého projektu, ke kterému se děti budou stále vracet, mohou zapojovat celou rodinu, tvořit si vlastní sbírky, uspořádat veřejnou výstavu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

Portál RVP DUM

  • Bažant a koroptev metodou životabáseň a ANO–NE

    25.1.2021 09:37

    Tento pracovní list slouží k vyvození učiva o koroptvi polní a bažantovi obecném a následnému procvičení metodou ANO–NE a životabáseň. Žáci budou pomocí tabletu či telefonu číst QR kódy a vyhledávat informace na internetu.

  • Afrika – podnebí

    18.1.2021 09:55

    Interaktivní prezentace pro samostatnou práci na PC. Přílohou je pracovní list ve dvou variantách (pro tisk a pro elektronické vyplnění v programu Adobe Acrobat Reader DC).

  • Hodina s mistrem Janem Husem

    11.1.2021 09:21

    Žáci se s mistrem Janem Husem seznamují prostřednictvím krátkých filmů vzniklých k výročí 2015 a ukázky hry České nebe. Jeho osobnost reflektují skrze dopis „Johanky z Arku“ a také přemýšlením a diskuzí nad četností a formou vztahování se k Husově odkazu v průběhu uplynulých dvou staletí včetně současnosti. Informace vyhledávají a třídí sami nebo ve skupinkách.

  • Afrika – plavba kolem kontinentu

    20.12.2020 19:35

    Procvičování členitosti Afriky ve dvou variantách: 1) Interaktivní kvíz v prezentaci PowerPoint. 2) Elektronický pracovní list pro vyplnění na PC nebo mobilním zařízení v programu Adobe Acrobat Reader DC, bez nutnosti tisknout na papír. Bezplatný software je ke stažení na https://get.adobe.com/cz/reader/. Pro využití mobilního telefonu je také ke stažení bezplatná mobilní aplikace na Google Play nebo App Store. Vhodné také např. pro distanční výuku, kdy žák může pracovat na PC nebo mobilním zařízení a po uložení může vypracované úkoly odevzdat v elektronické podobě.

  • Příroda našeho regionu v ročních obdobích

    15.12.2020 08:57

    Pro děti předškolního věku je připraveno 16 hodin výuky (45 minut) zaměřené na poznávání přírody našeho města, regionu ve čtyřech ročních obdobích. V rámci výukových programů navštíví děti ZOO koutek u Feferských rybníčků, prostory ekologického centra Dřípatka, školní přírodní rezervaci Pod Vyhlídkou u Zdenic (Jelemku), školní zahradu mateřské školy a další zajímavé lokality v našem regionu. Při výukových programech budou děti pozorovat živé i neživé části přírody formou her, skupinové práce a zážitkovými aktivitami v neformálním prostředí. Součástí každé výuky budou pracovní listy, kde si děti rozšíří znalosti o přírodě, rozvinou slovní zásobu a zapojí svou fantazii a kreativitu. Vzhledem k věku a schopnostem účastníků vzdělávacího programu jsou přírodovědné informace a znalosti pro ně didakticky upravené a zjednodušené tak, aby jim porozuměli a snáze je pochopili. Výstupem všech zúčastněných dětí budou jejich portfolia v podobě jejich vlastních prací s přírodninami. Autorkami materiálů jsou Růžena Vinciková a Bc. Helena Turková Kubátová.

  • Zvířátka z listí

    07.12.2020 13:41

    Je tu podzim! Zkus najít venku nějaké barevné listy a vytvořit z nich pohádková zvířátka. Pomůžou ti naše návody a doplňky. Pokud je venku psí počasí, můžeš použít i naše papírové listí a vybarvit si je podle nálady. Obsah příspěvku je garantován kolektivem autorů a spoluautorů PIPASIK.CZ, kteří souhlasí s jeho zveřejněním na Metodickém portálu RVP.CZ. U materiálu neproběhla jazyková korektura, neobsahuje povinné zápatí a je vložen v needitovatel­né formě.

  • Jak Lev a Lenochod zdobili vánoční kaktus

    03.12.2020 17:07

    Materiál „Jak Lev a Lenochod zdobili vánoční kaktus“ si klade za cíl žákům 1. stupně ZŠ představit velkou vyprávěcí hru s vánoční tematikou. Aktivita je vhodná do výuky i do družiny. DUM tvoří základní metodické instrukce a karta obrázků. Autorem příspěvku je PhDr. Petr Hedbávný, který souhlasí se zveřejněním tohoto materiálu na Metodickém portálu RVP.CZ. DUM neobsahuje povinné zápatí.

  • Slovní úlohy pro 5. ročník ZŠ

    01.12.2020 13:52

    Interaktivní slovní úlohy slouží k procvičování matematických příkladů. Lze je použít k prezenční i distanční výuce.

  • Ohmův zákon pro ZŠ

    30.11.2020 10:23

    Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky ZŠ Ohmův zákon. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování výpočtů úloh na Ohmův zákon.

  • Zájmena on-line pro 5. ročník

    23.11.2020 08:38

    Materiál obsahuje sérii digitálních pracovních listů k vyvození a procvičení učiva o zájmenech. Žák se naučí a procvičí určování druhů, rozdíl mezi vztažnými a tázacími zájmeny, naučí se používat MNĚ/MĚ a SEBOU/S SEBOU. Digitální listy byly využívány a vytvořeny při distančním vzdělávání (březen–květen 2020 po uzavření škol) v prostředí Google formulářů. Tento materiál může sloužit k inspiraci pro tvorbu v tomto prostředí či k využití v hodině se zapojením ICT technologií. List mohou žáci zpracovávat na tabletu nebo telefonu či na PC. TIP: Pokud si učitel vytvoří digitální pracovní listy přes Google formuláře sám, získá navíc ve vygenerované tabulce přehled o úspěšnosti jednotlivých žáků.

  • Kvádr – doplňovačka

    09.11.2020 08:59

    Procvičení získaných základních znalostí a návazných dovedností převodů jednotek a výpočtů s krychlí a kvádrem. Doplňování chybějících údajů do textu s využitím QR kódů. Kombinace rozvíjení čtenářské, matematické i digitální gramotnosti.

  • Pascalův zákon pro ZŠ

    05.11.2020 09:46

    Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky ZŠ Pascalův zákon a hydraulická zařízení. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování výpočtů úloh na hydraulická zařízení.

  • K baroku

    02.11.2020 10:02

    Žáci hledají cestu k baroku prostřednictvím krátkých videí, hledáním klíčových slov, přemýšlením nad pravdivostí hypotéz, dramatizací, diskuzí.

  • Zvířata v QR kódech

    26.10.2020 09:16

    Materiál obsahuje 8 obrázků zvířat a k nim 8 vět o zvířatech zašifrovaných v QR kódu. Děti mají za pomocí čtečky, mobilu či tabletu přiřadit k obrázku zvířete správný QR kód.

  • Napěťové děliče, frekvenčně nezávislé a závislé – interaktivní webová stránka

    21.10.2020 09:48

    Materiál obsahuje schéma odporového děliče a RC článku typu dolní propust jako příklad frekvenčně nezávislého a frekvenčně závislého děliče. Změnou parametrů dojde k přepočítání výstupního napětí, vše je interaktivní. Schéma je příkladem využití digitálních technologií ve výuce elektrotechniky. Pro spuštění je nutné rozbalit složku a následně otevřít soubor s příponou HTML nejlépe ve webovém prohlížeči Google Chrome.