#
#
#
#
#
#
Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Portál RVP články

  • Společně to dokážeme (7. díl) – „To je moje tělo“

    28.7.2021 08:29

    Článek je jedním ze série článků navazujících na úvodní první díl s teoretickým úvodem k popisovaným aktivitám. Aktivity uváděné v sérii článků mají společnou formu práce – děti pracují v různě velkých skupinách. Všechny z uvedených aktivit rozvíjí přirozeně spolupráci mezi dětmi a vzájemné vztahy při plněné společného úkolu, potažmo jsou rozvíjeny i jiné dovednosti, což je uvedeno vždy na začátku každého článku v dalších záměrech pedagoga. Závěr každého článku tvoří reflexe, tedy zpětná vazba pedagoga k uvedené a zdokumentované aktivitě.

  • Otevíráme ZOO!

    26.7.2021 12:48

    Aktivita se snaží zpestřit výuku vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na prvním stupni ZŠ. Propojuje Tělesnou výchovu s tématem zvířata v zoologické zahradě. Cílem aktivity je intenzivně zapojit mladší žáky do výuky tělesné výchovy a připomenout jim prvky zdravého životního stylu. Aktivita propojuje digitální prostředí s reálným a je využitelná i v distanční výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.

  • Společně to dokážeme (6. díl) – „Postavíme Čínskou zeď“

    26.7.2021 09:44

    Článek je jedním ze série článků navazujících na úvodní první díl s teoretickým úvodem k popisovaným aktivitám. Aktivity uváděné v sérii článků mají společnou formu práce – děti pracují v různě velkých skupinách. Všechny z uvedených aktivit rozvíjí přirozeně spolupráci mezi dětmi a vzájemné vztahy při plněné společného úkolu, potažmo jsou rozvíjeny i jiné dovednosti, což je uvedeno vždy na začátku každého článku v dalších záměrech pedagoga. Závěr každého článku tvoří reflexe, tedy zpětná vazba pedagoga k uvedené a zdokumentované aktivitě.

  • OČMU pro střední školy – předcházení vzniku požárů

    22.7.2021 09:46

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • Jak udržovat duševní zdraví své i našich dětí v době plné změn

    21.7.2021 10:01

    Autorky v tomto článku přinášejí námět a inspiraci pro podporu duševní hygieny a budování psychické odolnosti učitelů i dětí. Představí jednu konkrétní ověřenou techniku, která je zaměřena na relaxaci s řízenou imaginací, nazvanou Duhová výprava. Tato technika spadá do průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova, využít ji mohou ale i učitelé napříč všemi předměty, a to jak v prezenční výuce ve škole, tak i v online či distanční výuce.

  • Netradiční (distanční) olympijské hry

    19.7.2021 17:26

    Aktivita se snaží o zpestření a zatraktivnění výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Využívá k tomu motivaci olympijských her a digitální nástroje. Cílem je vzbudit u žáků větší zájem o pohyb (sport) a zapojit je zábavnou formou do vytváření vlastních pohybových soutěží, výzev a dalších nápadů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.

  • OČMU pro střední školy – hasicí přístroje, hydranty, hašení

    19.7.2021 10:46

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • OČMU pro střední školy – příčiny požárů

    15.7.2021 09:23

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • OČMU pro střední školy – požáry

    12.7.2021 08:45

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • OČMU pro střední školy – povinnosti FO dle zákona o požární ochraně

    07.7.2021 09:53

    Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.

  • Společně to dokážeme (5. díl) – „Naše Země, děti z celého světa“

    30.6.2021 09:29

    Článek je jedním ze série stejnojmenných článků navazujících na úvodní první díl s teoretickým úvodem k popisovaným aktivitám. Aktivity uváděné v sérii článků mají společnou formu práce – děti pracují v různě velkých skupinách. Všechny z uvedených aktivit rozvíjí přirozeně spolupráci mezi dětmi a vzájemné vztahy při plněné společného úkolu, potažmo jsou rozvíjeny i jiné dovednosti, což je uvedeno vždy na začátku každého článku v dalších záměrech pedagoga. Závěr každého článku tvoří reflexe, tedy zpětná vazba pedagoga k uvedené a zdokumentované aktivitě.

  • Argumentace a argumentační fauly jako nástroj pro hodnocení informací

    29.6.2021 08:50

    Článek se zaměřuje na některé argumentační fauly a způsob konstrukce argumentu jako na důležitý prvek v hodnocení kvality a důvěryhodnosti zdrojů. Ukazuje, že cílem korektivní diskuse je snaha o přiblížení se pravdě, zatímco společnou motivací pro záměrné argumentační fauly je manipulace se čtenářem.

  • Indiánská překvapení

    28.6.2021 22:54

    Cílem programu je rozvíjet čtenářskou gramotnost pomocí soustředěného naslouchání, zapojení se do vyprávění a následné diskuze s prožitkem k danému tématu. Dětem chceme pomocí vyprávěných příběhů ze života indiánů představit jejich způsob tradic a nahlížení na svět. Děti budou vedeny ke kritickému způsobu myšlení, hledání informací v knihách a dalších médiích. Cílem je propojení textových částí s praktickou ukázkou jednotlivých prostředků. Také chceme podporovat sdružování a sounáležitost ve skupině, prosociální vztahy, které poté vedou k hlubšímu prožitku. Část programu je navržena na venkovní prostředí, které se k tématu indiánů hodí. Děti budou zapojovat všechny smysly a budou mít vzor ve vyprávěném příběhu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.

  • Jak hodnotit informace: kdo je autoritou a jak s ní pracovat

    28.6.2021 08:19

    Existence autorit je nesporně velkým sociologickým tématem. Nás bude ale zajímat především to, jakým způsobem mohou autority vstupovat do práce s informacemi. Zaměříme se na to, jakým způsobem je vůbec informační autorita konstruována a proč se může u různých uživatelů významně lišit.

  • Základy AI pro školy

    28.6.2021 00:00

    Zpráva o stejnojmenném MOOC kurzu European Schoolnet Academy zaměřeném na dvě tam probíraná témata – evropské etické pokyny a pět algoritmických zkreslení.

Portál RVP DUM

  • Kečup (videorecept)

    29.7.2021 08:39

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu kečupu.

  • Jíme zdravě a s chutí – pracovní sešit pro žáky 1.–3. ročníků ZŠ

    28.7.2021 10:12

    Jedná se o pracovní sešit, který vznikl jako praktická pomůcka k výukovému programu „Jíme zdravě a s chutí“. Téma zdravé výživy a prevence před onemocněními, která z jejího nedodržování plynou, tak pokrývá věkové skupiny mladších i starších dětí. Pracovním sešitem, v němž uvedené úkoly obsah programu „Jíme zdravě a s chutí“ procvičují a doplňují, provázejí děti Honzík a Eva, kteří jednotlivé úkoly uvádějí. Postupně proberou tři témata: Odkud potraviny pocházejí, Co potřebujeme jíst a pít, abychom byli zdraví a Jak s potravinami bezpečně zacházet. Autorem pracovního sešitu je Ministerstvo zemědělství České republiky.

  • Kulajda se zastřeným vejcem (videorecept)

    28.7.2021 08:34

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu kulajdy se zastřeným vejcem.

  • Kuře na omáčce ze spálených paprik (videorecept)

    27.7.2021 08:32

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu kuřete na omáčce ze spálených paprik.

  • Langoš (videorecept)

    26.7.2021 09:14

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu langošů.

  • Lokše (videorecept)

    22.7.2021 09:35

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu tradiční slovenské přílohy k jídlu, kterou jsou lokše.

  • Domácí rohlíky (videorecept)

    21.7.2021 10:09

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu těsta a výrobu domácích rohlíků.

  • Smažená vídeňská cibulka (videorecept)

    20.7.2021 08:51

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Video ukazuje názorně a krok po kroku přípravu smažené vídeňské cibulky, kterou můžeme použít k ozdobení pokrmů.

  • Holandský řízek (videorecept)

    19.7.2021 11:00

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Materiál ukazuje názorně krok po kroku přípravu holandského řízku.

  • Anglický roastbeef (videorecept)

    15.7.2021 08:43

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Žáci se zde krok za krokem názorně seznámí s přípravou anglického roastbeefu.

  • Bramborové knedlíky plněné uzeným masem (videorecept)

    14.7.2021 09:40

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka téma, videorecept. Jejími autory jsou Lubomír Javůrek a Lubomír Vanek. Žáci se zde krok za krokem názorně seznámí s výrobou bramborových knedlíků plněných uzeným masem.

  • Bramborový knedlík ze studených brambor (videorecept)

    13.7.2021 10:14

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Žáci se zde krok za krokem seznámí názorně s postupem výroby bramborových knedlíků ze studených brambor.

  • Dukátové buchtičky s vanilkovým šodó (videorecept)

    12.7.2021 08:18

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Jejím autorem je Lubomír Javůrek. Žáci se zde krok za krokem názorně seznámí s přípravou dukátových buchtiček s vanilkovým šodó.

  • Americké lívance (videorecept)

    07.7.2021 10:20

    Pomůcka je určena pro obory kuchař a gastronomie se zaměřením na obor kuchař, předmět technologie a praktická výuka, téma videorecept. Žáci se zde krok za krokem seznámí s výrobou amerických lívanců.

  • Lesní detektivka

    28.6.2021 08:11

    Pracovní list k určování hub. Je vhodný na poznávací vycházku do přírody (po laminaci lze použít i několikrát). Obsah příspěvku je garantován kolektivem autorů a spoluautorů PIPASIK.CZ, kteří souhlasí s jeho zveřejněním na Metodickém portálu RVP.CZ. U materiálu neproběhla jazyková korektura, neobsahuje povinné zápatí a je vložen v needitovatel­né formě.