MAP ...od A do Z

Agentura (Odbor pro sociální začleňování – OSZ)

Agentura – Odbor pro sociální začleňování je odborem Ministerstva pro místní rozvoj, podporuje územní celky/obce při začleňování obyvatel sociálně vyloučených lokalit (www.socialnizaclenovani.cz).

Gramotnost

Gramotností se rozumí schopnost aplikovat znalosti v reálných životních situacích a při řešení prakticky orientovaných úloh. Lze přitom odlišit základní gramotnosti (čtenářskou včetně její pisatelské složky a matematickou) a oborové gramotnosti, které jsou více vázány na vzdělávací oblasti, obory či předměty. Základní gramotnosti jsou předpokladem rozvoje oborových gramotností. Úroveň gramotností je zpravidla kvantitativně měřitelná.

Inkluze

Inkluze není integrace. Slova integrace a inkluze se v posledních letech objevují denně v tištěné i zvukové podobě ve všech dostupných médiích. Vymezení těchto pojmů se ale jeví jako poněkud vágní a bývá používáno v různých významech. Tato skutečnost vedla k rozhodnutí zpracovat stručný teoretický vhled do této problematiky a z odborné literatury získat informace o vztahu obou pojmů. 

Integrace

Integrace není inkluze. Slova integrace a inkluze se v posledních letech objevují denně v tištěné i zvukové podobě ve všech dostupných médiích. Vymezení těchto pojmů se ale jeví jako poněkud vágní a bývá používáno v různých významech. Tato skutečnost vedla k rozhodnutí zpracovat stručný teoretický vhled do této problematiky a z odborné literatury získat informace o vztahu obou pojmů.

IROP

Integrovaný regionální operační program

KAP

Krajský akční plán

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence jsou souborem vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti.
Nejsou vázány na jednotlivé obory, ale jsou nadoborové.

KLIMA

K - kultura učení
L - Leadership
I - Inkluze
M - Metodická podpora učitele (Mentoring)
A - Aktivizující formy učení

MAP

Místní akční plán vzdělávání

MAP

Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP) je produktem spolupráce partnerů v území, stanovuje priority a jednotlivé kroky nutné k dosažení cílů vzdělávací politiky v území na základě místní potřebnosti a naléhavosti, lokálních přínosů a podloženosti reálnými daty a analýzami z území (evidence-based); zahrnuje oblasti předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání.

MAS

Místní akční skupina

Moderní didaktické formy

Moderní didaktické formy jsou takové didaktické formy, které umožňují dětem, žákům a pracovníkům ve vzdělávání, aby byli aktivními účastníky svého vlastního učení a aby byli schopni rozvíjet své klíčové kompetence v reálných situacích.

Moderní didaktické formy, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí.

NIDV

Národní institut dalšího vzdělávání

OP VVV

Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání

Oprávnění zpracovávat osobní údaje

Pedagogický leadership

Pedagogické vedení školy, činnosti vykonávané především jejím ředitelem. Ředitel je nejen manažerem, který řídí školu, ale i vůdcem (lídrem), který má vizi, dokáže ostatní motivovat a inspirovat, aby jej následovali při naplňování této vize a společně tak přispívali k rozvoji školy.

Rovné příležitosti ve vzdělávání

Rovné příležitosti ve vzdělávání znamenají, že všechny děti, žáci a žákyně mají stejné možnosti využívat vzdělávací příležitosti a dosáhnout svého potenciálu.

RSK

Regionální stálá konference

Střední článek podpory

Střední článek podpory je zaváděn do vzdělávacího systému ČR a jehož hlavním cílem je zvyšování kvality vzdělávání prostřednictvím komplexního systému podpory škol a zřizovatelů.

Účel zpracování osobních údajů

V souladu s § 5 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů

Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Cílem je připravit děti a žáky, samotné školy a školská zařízení na to, jak přispět k udržitelnému rozvoji společnosti. Jedná se o environmentální vzdělávání, globální a rozvojové vzdělávání, vzdělávání v oblasti občanské participace, vzdělávání v oblasti genderové rovnosti, vzdělávání v oblasti finanční a mediální gramotnosti a další.

Wellbeing

Úkolem wellbeingu je vytvořit takové školní prostředí, ve kterém se budou cítit dobře všichni, kteří školu navštěvují (pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci, děti, žáci i jejich rodiče).
Kvalitní a příznivé školní klima má vliv na psychiku žáků, na jejich duševní zdraví, eliminuje šikanu, pomáhá žákům zpracovávat emoce, snižuje výskyt úzkostných stavů.