Jak pečovat o psychohygienu ve školách
Tuto problematiku jsme vybrali na základě výsledků evaluace předchozího projektu MAP II. V ní školy jednoznačně poukázaly na to, že péči o psychohygienu učitelů a žáků považují za jednu z nejdůležitějších věcí do budoucna. K jednání jsme přizvali psycholožku Mgr. Zuzanu Bílkovou PhD., která nás postupně provedla vším, co téma psychohygieny obnáší.
A co jsme tedy všechno probrali a začali chystat do budoucích plánů?
- Jak vůbec rozpoznat nedostatky v péči o duševní hygienu – Seznámili jsme se s možnostmi metod, jak rozpoznat nadměrnou psychickou zátěž, jak identifikovat příčiny vnitřní (ne)spokojenosti u jednotlivce, a jak si popsat rizika (já, ostatní lidé, škola).
- Jaké jsou strategie zvládání stresu – Rozebrali jsme pozitivní (žádoucí, vedoucí ke zvládnutí stresu), negativní (neřešící, únikové) i neutrální strategie.
- Co se nabízí za možnosti prevence – Mezi osvědčené možnosti patří například různé techniky relaxace či meditace, a také stále aktuálnější koncept všímavosti (mindfulness).
- Jakými způsoby podporovat dobré podmínky ve školním prostředí – Pro tvorbu zdravého školního prostředí je zapotřebí opírat se o jasná pravidla založená na hodnotách a o zdravou komunikaci s důrazem na respekt.
- Práce s časem a její souvislost s psychohygienou – Moderní přístupy řízení času nejsou založené na striktním plánování, ale naopak na správném rozlišování důležitých věcí a dobrém sebepoznání, které umožňuje optimálně rozvrhovat síly.
- Pověry a zlozvyky narušující psychohygienu, které je třeba odbourat – Probrali jsme zažité stereotypy, které mezi lidmi převažují a ve skutečnosti narušuji jejich duševní pohodu.
Ve většině probíraných okruhů jsme si samozřejmě ukázali i příklady konkrétních technik. Při diskusi v jednotlivých bodech jsme se věnovali především tomu, jak školy již nyní dané situace řeší, zda a jak mohou nové poznatky uplatnit, a především jaké konkrétní kroky je dobré v budoucnu podniknout, abychom přispěli k lepší péči o psychohygienu ve školách.
Datum poslední aktualizace: 15. 4. 2024 22:38