Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Za 3D tiskárnou do univerzitního kampusu

Typ: ostatní
Dokážou základní školy zařadit 3D tisk do výuky? A jaké další moderní technologie mohou být pro školy zajímavé? Tyto otázky nám měla zodpovědět návštěva v akademickém prostředí, kam se jeli učitelé kaplických základních škol podívat na ukázky technologií vhodných pro zařazení do rozvoje digitální gramotnosti žáků.

Exkurzi naplánovala MAS Pomalší v rámci projektu MAP II na pátek 21. června 2019 dopoledne. „Zahřívací“ kolo poznávání technologií proběhlo na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity, kde jsme se seznámili s tím, jak funguje termokamera a jak se fotí přes mikroskop či binokulární lupu. Vrcholem technologického dopoledne byla návštěva v nedalekém Jihočeském vědeckotechnickém parku (JVTP). V tomto inovačním inkubátoru jsme dostali komplexní informace o tom, jak funguje 3D tisk, jaké má varianty a především jsme viděli praktickou ukázku od návrhu modelu v počítači až po vlastní „tisk“ konečného výrobku.

Snímek sídliště z termokameryAle vezměme to popořadě. Termokamera vypadá jako obyčejná kamera, ale namísto obrazu snímá v reálném čase teplotu předmětů. Pro první ukázku stačilo namířit kameru k umyvadlu v místnosti – kohoutek s teplou vodou či zapnutá varná konvice se zvýrazní červeně, zatímco studená voda či předmět vytažený z mrazáku v různých odstínech modré. Z didaktického hlediska má termokamera význam např. pro chápání souvislostí životního prostředí. Dokáže zobrazit úniky tepla z budov nebo ochlazovací funkci zeleně v rámci přehřáté zástavby, jak jsme se na místě přesvědčili při pořizování snímků města z fakultní terasy.

Digitální fotografování přes mikroskopPo práci s termokamerou jsme se věnovali digitálnímu fotografování přes mikroskop, které je možné využít např. ve výuce biologie. Na trhu je k dispozici řada nástavců či adaptérů, kterými se digitální fotoaparát nasadí na mikroskop či binokulární lupu a umožňuje tak pohodlné fotografování pozorovaných objektů. Dr. Kubásek z Přírodovědecké fakulty nám předvedl postup, při kterém se plynule posouvá úroveň zaostření pozorovaného předmětu a jednoduchý počítačový program pak jednotlivé fotografie složí do snímku, který je ve všech detailech zcela ostrý.

 

Úprava 3D modelu před tiskemExkurzi za 3D tiskárnou jsme zahájili úvodní přednáškou Mgr. Vanžury o principech a variantách 3D tisku. Pro školy se nejvíce hodí technologie FDM/FFF využívající „struny“ z plastu, které se v trysce tiskárny nataví a po jednotlivých vrstvách postupně vzniká výrobek. Existuje řada variant materiálů z hlediska pružnosti, odolnosti, barev apod. Tiskárny tohoto typu se pohybují v řádu nižších desítek tisíc Kč. Někteří výrobci tiskáren i materiálů sídlí přímo v ČR, takže dostupnost je poměrně dobrá. Softwarů k vytváření 3D modelů je celá řada. Existují i zjednodušené varianty se zakomponovanými výukovými úlohami, jako např. online nástroj https://www.tinkercad.com dostupný i v češtině. 

Ukázky hotových výrobků z 3D tiskárny

Exkurzi jsme zakončili kompletní ukázkou 3D tisku: editace 3D modelu, příprava tiskárny, nastavení ovládacího programu tiskárny a nakonec vlastní tisk, kdy systém tří os pohybuje s tiskovou hlavicí a po tenkých vrstvách přidává tiskový materiál až do konečné podoby výrobku. K tomu jsme navíc viděli jednotlivé tiskové materiály i několik hotových výrobků. 3D tisk využívají na JVTP různé firmy pro výrobu prototypů výrobků, různých součástek apod.

Přestože byl dopolední program jen „ochutnávkou“ několika málo technologií, závěr se zdá jasný: technologie mají budoucnost, budou stále dostupnější v práci i v běžném životě. Bude jedině dobře, když se s nimi žáci začnou seznamovat už na základní škole.

Martin Střelec, koordinátor implementačních aktivit projektu MAP II

 

Exkurze proběhla v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Kaplice - MAP II, reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008693.

logolink


Vytvořeno: 22. 7. 2019
Poslední aktualizace: 26. 7. 2019 9:14
Autor: Martin Střelec