Českobudějovicko dostane zvláštní podporu v oblasti vzdělávání. Pro svůj unikátní výcvikový program nás vybral Nadační fond Eduzměna.
Obsah
Ředitelé škol z Kaplicka za zkušenostmi v Prachaticích
Akce pořádaná Místní akční skupinou Pomalší v rámci projektu MAP II připadla tentokrát na pondělí 7. října 2019. Jako cíl byly zvoleny dvě základní školy v Prachaticích. Šestnáct účastníků exkurze přivítala nejprve ředitelka ZŠ Vodňanská paní Petra Sandanyová a během dvouhodinové prohlídky jim představila jak všechny důležité činnosti školy, tak celou školní budovu doslova od sklepa až po půdu.
Škola zvaná „Vodňanka“ má dobrou tradici v zahraniční spolupráci. Udržuje kontakty se školami např. ze Slovenska či z Německa, realizuje různé přeshraniční projekty a díky tomu vede žáky k praktickému využití cizích jazyků. Podpora jazyků je vidět i na školních chodbách – většina předmětů či nábytku nese cedulku se svým názvem v cizím jazyce a na stupních schodišť jsou tvary nepravidelných sloves. Unikátem školy jsou bezesporu mediální zájmové kroužky. V rámci nich žáci připravují školní časopis Paprsek, školní rádio Junior či dokonce televizní vysílání Vodník.
Kromě vzdělání však nejstarší škola v Prachaticích pečuje i o pohodu dětí i učitelů. V patře má zřízenu příjemnou relaxační místnost s kobercem, různými polštáři a sedáky, která se velmi hodí pro klidové aktivity jako čtenářské dílny nebo přespávání při třídních akcích. Výjimečná je i příprava svačin ve školní jídelně, na které o velké přestávce pravidelně dochází nejméně stovka žáků. A pro učitele pořádá tandem ve vedení školy řadu zajímavých akcí, které stmelují kolektiv a především nabídnou uvolnění a odpočinek od namáhavé pedagogické práce.
Paní ředitelce moc děkujeme za bezchybné představení školy a jí i celé ZŠ Vodňanská držíme palce v dalším snažení.
Druhá navštívená ZŠ Národní neboli „Národka“ je větší a novější sídlištní škola. V rámci Jihočeského kraje je výjimečná tím, že je jedinou dvoustupňovou státní školou provozující Montessori program. O vzniku a postupném rozvoji tohoto stylu výuky od počátečních osmi žáků k dnešním více než stovce a o všech aktivitách a okolnostech s tím souvisejících jsme se podrobně dozvěděli od ředitelky školy Hany Bolkové a manažerky Montessori programu Dagmar Kozlové.
Významnou součástí programu, která byla i jedním z našich hlavních zájmů, je mezigenerační spolupráce. Ta je zde systematicky provozována skrze pravidelné návštěvy Domova Matky Vojtěchy. Toto prachatické zařízení se věnuje lidem především s Alzheimerovou chorobou. Každý pátek sem pravidelně docházejí děti z dětské skupiny či žáci Montessori tříd a s klienty centra provozují řadu společných aktivit od tvoření přes ruční práce po pohybové aktivity. Mezigenerační spolupráce „v malém“ se ovšem uplatňuje i při společných činnostech různých ročníků, při níž se žáci učí vzájemnému soužití, spolupráci, či zodpovědnosti za mladší spolužáky.
Montessori program v ZŠ Národní obsahuje i další zajímavé prvky, které mohou být inspirací pro jakékoli školy. Jedním z nich je zapojení rodilých mluvčích do různých předmětů jako např. výtvarné výchovy, což nutí žáky více používat jazyk v praxi. Jiná aktivita zas vede starší žáky k organizaci práce včetně její ekonomické složky: jejich úkolem je jednou za čas připravovat obědy pro zájemce včetně učitelů, přičemž práci si musí navzájem rozdělit, obstarat suroviny a ještě se vejít do stanoveného rozpočtu. Pro žáky posledních ročníků organizuje škola netradičně pojatou přípravu na volbu povolání: žáci se pravidelně účastní celodenní práce v reálném zaměstnání, ať už je to farma, dílna či jiný podobný podnik. Ve spojení s výkladem o celkovém fungování firmy tak získávají reálnou představu o tom, co vybraná povolání obnášejí.
I škole „Národce“, její paní ředitelce i manažerce Montessori patří naše poděkování za perfektní informace a prohlídku školy a i jim přejeme, ať se jejich dobrá práce i nadále daří.
Celodenní exkurzi jsme ukončili po čtvrté hodině v Kaplici a už začínáme pomalu rozmýšlet, kam se vydáme příští rok.
Exkurze proběhla v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Kaplice - MAP II, reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008693.
Poslední aktualizace: 21. 10. 2019 8:26