Aktuality Česká školní inspekce

ČŠI

  • Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

    18. 12. 2024 11:59

    Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2023/2024 poskytuje komplexní hodnocení stavu vzdělávacího systému, kvality a efektivity vzdělávání, prezentuje výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů v České republice. Ve zprávě jsou představena data a poznatky získané inspekčními šetřeními, součástí jsou analýzy o fungování škol a školských zařízení. Formulovány jsou závěry a doporučení směřující k dalšímu rozvoji a podpoře vzdělávání v jednotlivých oblastech.

    Poskytuje informace pro hodnocení současné situace a pro strategické rozhodování o budoucích směrech vzdělávací politiky. Zpráva je zdrojem informací pro všechny, kdo se podílejí na řízení a rozvoji vzdělávacího systému, a kdo tento rozvoj realizují.

  • Slavnostní udílení medailí České školní inspekce v Lichtenštejnském paláci

    11. 12. 2024 13:20

    Po pěti letech udělila Česká školní inspekce významným osobnostem či institucím medaile Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání. Ocenila rovněž 33 školních inspektorů/inspektorek a kontrolních pracovníků/pracovnic z krajských inspektorátů České školní inspekce. Slavnostní udílení medailí se konalo v Lichtenštejnském paláci na Praze 1 ve čtvrtek 5. prosince 2024.

    Medaili České školní inspekce Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání získali čtyři osobnosti Jaroslava Wenigerová, Jana Matesová, Zdeněk Slejška a Stanislav Měšťan, a dvě instituce Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci a Česká televize za projekt ČT edu. Školní inspektoři/inspektorky a kontrolní pracovníci/pracovnice z krajských inspektorátů byli oceněni za příkladný výkon státní služby.

    „Ocenění považuji za výraz poděkování za vysoce odbornou a v řadě případů za dlouholetou kvalitní práci pro ČŠI. Velice si vážím toho na jak vysoké úrovni jak lidské, tak i profesní naše inspektory máme.“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

    V průběhu večera připravili mimořádný zážitek žáci základních uměleckých škol. Pěvecký sbor Campanella ze ZUŠ Olomouc, žesťové kvarteto ze ZUŠ Vimperk a soubor WTFlute ZUŠ Františka Antonína Šporka z Lysé nad Labem.

    Tisková zpráva ke stažení v pdf zde.

  • Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

    4. 12. 2024 10:15

    Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika se v pořadí počtvrté (opět po šestnácti letech) zapojila do šetření žáků 8. ročníku, což nastalo v letech 1995, 1999, 2007 a v roce 2023. Disponuje tak údaji, které jí umožňují v delším časovém horizontu sledovat vývojové trendy.

  • Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

    4. 12. 2024 10:11

    Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika také patří mezi 14 zemí, které se kromě roku 2023 zapojily již do prvního cyklu TIMSS v roce 1995. Po osmileté pauze se začala účastnit šetření ve 4. ročníku v pravidelných čtyřletých cyklech, tedy v letech 2007, 2011, 2015, 2019 a 2023. Disponuje tak údaji, které jí umožňují v delším časovém horizontu sledovat vývojové trendy.

  • Národní zpráva ICILS 2023

    12. 11. 2024 10:17

    Mezinárodní šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study) získává od roku 2013 poznatky o dovednostech žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti a od roku 2018 také mapuje oblast informatického myšlení. Jedná se o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Šetření ICILS se zaměřuje na věkovou kategorii čtrnáctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 8. ročníku povinné školní docházky. Testovanou skupinou žáků jsou tak v České republice žáci 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Kromě zjišťování výsledků žáků ICILS shromažďuje formou dotazníků od ředitelů škol, žáků, učitelů a ICT koordinátorů  širokou škálu kontextových informací. Do hlavního sběru dat ICILS 2023 bylo v České republice zapojeno 220 škol, což odpovídalo zapojení 8 100 žáků.

  • Tematická zpráva – Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ

    12. 11. 2024 09:54

    Dynamický vývoj digitálních technologií má zásadní dopady prakticky ve všech oblastech fungování společnosti. Vzdělávání není v tomto ohledu výjimkou, což v případě České republiky dobře dokládají i změny v zasazení této problematiky v základních programových dokumentech. Ve vazbě na Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, byl v roce 2014 iniciován proces revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Následné revize rámcových vzdělávacích programů, které jsou od začátku třetí dekády 21. století postupně zaváděny do praxe, proto položily důraz na témata rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků. V kontextu uvedených změn realizovala Česká školní inspekce ve školním roce 2023/2024 šetření, které se zaměřilo na hodnocení vybraných aspektů digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků.

  • INFO ČŠI – informační magazín

    1. 10. 2024 08:11

    Česká školní inspekce zveřejňuje další číslo svého informačního magazínu INFO ČŠI.

    Uvnitř vydání naleznete např.:
    • Inovace inspekční činnosti
    • Prevence a řešení stížností
    • Přehled vydaných publikací
    • Aktivní škola – autoevaluace

  • AKTIVNÍ ŠKOLA – Podpora pohybových aktivit dětí a žáků

    26. 9. 2024 13:27

    Metodické doporučení s názvem Aktivní škola, které bylo původně zaměřeno na podporu pohybových aktivit žáků v základních a středních školách, bylo rozšířeno o zcela novou kapitolu. Tato kapitola se specificky zaměřuje na podporu pohybových aktivit u dětí v mateřských školách. Tento krok reaguje na rostoucí zájem o vzdělávání mladších dětí, který je v posledních letech stále více v popředí zájmu odborné veřejnosti i rodičů. Povinné předškolní vzdělávání, které bylo zavedeno jako součást vzdělávacího systému, nabízí příležitost pro systematický rozvoj a podporu pohybových aktivit již od útlého věku.

    Nová kapitola metodického doporučení se snaží reagovat na potřebu integrovat pohybové aktivity do každodenního života dětí v mateřských školách. Vzhledem k tomu, že děti v tomto věku procházejí klíčovými fázemi fyzického a motorického vývoje, je důležité, aby měly dostatek příležitostí k pohybu. Pohybové aktivity nejenže podporují fyzický rozvoj, ale také přispívají k rozvoji kognitivních schopností, sociálních dovedností emocionální stability. Tato kapitola proto přináší konkrétní inspirace a návody, jak tuto klíčovou oblast efektivně rozvíjet.

    Jedním z hlavních cílů nové kapitoly je poskytnout pedagogům v mateřských školách praktické nástroje a přístupy, které mohou využít při plánování a realizaci pohybových aktivit. Kapitola obsahuje podrobné návody na různé druhy aktivit, které jsou přizpůsobeny věku a schopnostem dětí. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby byly zábavné a motivující, což je klíčové pro udržení zájmu dětí a jejich aktivní zapojení. Důraz je kladen na to, aby aktivity byly variabilní a umožňovaly dětem rozvíjet různé pohybové dovednosti, jako je rovnováha, koordinace, síla a vytrvalost.

  • Tematická zpráva – Faktory ovlivňující přechod dětí z mateřské do základní školy

    12. 9. 2024 20:28

    Jedním z negativních rysů spojených se začátkem primárního vzdělávání je přetrvávající vysoká míra odkladů zahájení povinné školní docházky, a to navzdory řadě opatření, která byla za účelem jejich redukce v uplynulých letech zavedena. Jedná se především o zavedení povinné předškolní docházky, změnu termínu zápisů do základních škol, dovybavení školských poradenských zařízení diagnostickými nástroji pro posuzování školní zralosti či další vzdělávání pedagogických pracovníků. Ačkoli pro některé děti je odložení nástupu do základního vzdělávání přiměřenou reakcí na jejich školní nezralost či jiné znevýhodnění, v řadě případů evidentně sehrávají roli i další faktory na straně mateřských a základních škol, zákonných zástupců a školských poradenských zařízení. Záměrem této tematické zprávy je detailněji identifikovat způsoby pedagogické práce v mateřských školách a v základních školách, které ovlivňují vzdělávací výsledky dětí a žáků a vedou k úspěšnému zvládnutí přechodu dětí do základních škol.

  • Národní zpráva PISA 2022 Finanční gramotnost

    27. 6. 2024 10:10

    Národní zpráva přináší přehled nejdůležitějších zjištění z šetření finanční gramotnosti patnáctiletých žáků, které bylo součástí mezinárodního šetření PISA 2022. Ve zprávě jsou představeny výsledky žáků České republiky a dalších 19 zemí, které se šetření v roce 2022 zúčastnily. Šetření PISA nahlíží na finanční gramotnost jako na jednu z klíčových kompetencí pro 21. století. Při zjišťování výsledků vzdělávání žáků PISA sleduje nejen znalost a porozumění základním finančním konceptům, ale především schopnost žáků uplatnit nabyté znalosti a správně se rozhodovat v běžných situacích každodenního života zahrnujících finance. Součástí národní zprávy jsou vybraná zjištění z dotazníkového šetření a informace o vývoji výsledků českých žáků od roku 2012, kdy se Česká republika zapojila do šetření finanční gramotnosti poprvé.

  • Národní zpráva PISA 2022 Tvůrčí myšlení

    18. 6. 2024 12:07

    Národní zpráva přináší přehled nejdůležitějších zjištění z šetření tvůrčího myšlení patnáctiletých žáků, které bylo součástí mezinárodního šetření PISA 2022. Tato inovativní oblast byla na mezinárodní úrovni sledována vůbec poprvé a výsledky prezentované v této zprávě doplňují zjištění z tradičních oblastí matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, které Česká školní inspekce zveřejnila v roce 2023. V šetření PISA je na tvůrčí myšlení nahlíženo jako na jednu z klíčových kompetencí pro 21. století, kterou je potřeba u mladých lidí rozvíjet z několika důvodů: pomáhá lépe se adaptovat na změny v rychle se měnící společnosti, umožňuje žákům objevovat a naplňovat jejich potenciál, podporuje učení i řešení problémů v každodenním životě. Speciálně vyvinutý test obsahoval testové úlohy s otevřeným formátem, které vyžadovaly od žáků vytvoření vlastní odpovědi a poskytovaly dostatečný prostor pro vyjádření jejich kreativity. Odpovědi žáků nebyly posuzovány pouze jako dobré nebo špatné, ale hodnotila se schopnost žáků uvažovat netradičně a navrhovat originální řešení. Součástí národní zprávy jsou také vybraná zjištění z dotazníkového šetření, například se zaměřením na postoje žáků ke kreativitě či na podmínky pro rozvíjení kreativity žáků ve škole. 

  • Školy, do kterých se žáci těší – Inspirace ze škol a pro školy

    11. 6. 2024 10:48

    Nový analyticko-metodický materiál České školní inspekce se zaměřuje na podporu wellbeingu ve školách a přináší pedagogické veřejnosti ucelený pohled na toto téma v národním i mezinárodním kontextu. Jeho hlavním cílem je prakticky a srozumitelně představit zjištění, která mohou posílit pochopení potřeby vytvářet zdravé, přívětivé a bezpečné školní prostředí. Tento materiál k jednotlivým tématům nabízí konkrétní doporučení, náměty a opatření, která mohou vést ke skutečným změnám. V publikaci se zaměřujeme na „znaky“, které jsou spojeny s vyšší mírou těšení se do školy u žáků. Tyto znaky podrobně popisujeme v tzv. analytických listech, kde zároveň nabízíme inspirativní náměty pro diskuze nejen v rámci škol, ale i dalších učících se komunit, včetně místních a krajských akčních plánů nebo metodických kabinetů

    Tento materiál je navržen tak, aby byl praktickým nástrojem pro pedagogy, kteří chtějí proměnit prostředí ve škole a tím přispět k lepším vzdělávacím výsledkům svých žáků.

  • Sekundární analýza: Znaky základních škol s výrazným posunem v národních testováních

    11. 6. 2024 08:26

    Česká školní inspekce realizovala ve školních letech 2016/2017 a 2021/2022 rozsáhlá zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníku základních škol ve vzdělávacích oblastech český jazyk a matematika. Tím, že žáci více než 500 základních škol absolvovali v obou školních letech testování ve stejném předmětu i ročníku, vznikají dvě zajímavé otázky: Lze mezi oběma školními roky identifikovat základní školy, jejichž žáci zaznamenali výrazný posun v předmětově a ročníkově si odpovídajících testováních? Jaké jsou znaky základních škol, u nichž byl zaznamenán výrazný posun v předmětově a ročníkově si odpovídajících testováních? Právě na tyto dvě otázky se sekundární analýza zaměřuje.

  • Sekundární analýza: Společné znaky ZŠ a SŠ s pohybově zdatnými a pohybově slabšími žáky

    22. 5. 2024 10:00

    Česká školní inspekce uskutečnila v letech 2021 a 2022 tematické šetření, které se na úrovni základního a středního vzdělávání zabývalo hodnocením podmínek, průběhu a výsledků realizace tělesné výchovy a dalších pohybových aktivit ve školách. Součástí tematického šetření byla tato dílčí šetření - hospitace hodin tělesné výchovy, elektronické dotazování vedení škol i učitelů a měření tělesné zdatnosti žáků. Sekundární analýza Společné znaky základních a středních škol s pohybově zdatnými a pohybově slabšími žáky dále rozšiřuje uvedená zjištění svým záměrem zhodnotit specifika škol s vysokým zastoupením žáků s výbornými výsledky v hodnocení tělesné zdatnosti na jedné straně a škol s vysokým zastoupením žáků se slabými výsledky v hodnocení tělesné zdatnosti na straně druhé. Vůči takto vymezeným skupinám škol jsou posuzovány hodnoty vybraných charakteristik podmínek a průběhu realizace tělesné výchovy a dalších pohybových aktivit ve školách. Ty mohou být inspirací pro zahájení nebo rozvoj pohybových aktivit v nich.

  • Sekundární analýza: Vybraná zjištění z hodnocení přihlášek žáků na střední školy ve šk. r. 2023/2024

    9. 5. 2024 10:32

    Ve školním roce 2023/2024, v rámci přijímacího řízení na střední školy, byla uchazečům poprvé nabídnuta možnost podat přihlášku elektronicky nebo v papírové formě, přičemž nejčastěji uváděli tři preferované kombinace škol a studijních oborů. Statistiky podaných přihlášek zveřejnilo ve své zprávě Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Česká školní inspekce ve své sekundární analýze tyto informace dále rozšiřuje o další podrobnosti. Hlavním záměrem zprávy je zhodnotit vztahy mezi obory vzdělání, které byly zvoleny uchazeči o studium na středních školách, a vybranými charakteristikami jimi navštěvovaných základních škol. Analýza vychází z dat poskytnutých Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání na přelomu března a dubna. Vybraná data jsou také vizualizována v grafech na www.vzdelavanivdatech.cz