Aktuality Česká školní inspekce
ČŠI
-
Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro předškolní vzdělávání
5. 11. 2025 07:00
Publikace České školní inspekce přináší komplexní pohled na to, jak mateřské školy rozvíjejí odolnost dětí – tedy jejich schopnost vyrovnávat se s neúspěchy, zvládat emoce a zachovat si chuť učit se a objevovat. Analýza téměř 7 000 hospitací ukazuje, že české mateřské školy dokážou vytvářet bezpečné, přátelské a tvořivé prostředí, které rozvíjí samostatnost, spolupráci i sociální dovednosti dětí.
Zjištění potvrzují, že právě kvalitní klima a vztahy ve třídě tvoří nejpevnější základ dětské odolnosti. Ve více než 90 % sledovaných aktivit panovala vstřícná atmosféra a děti přirozeně spolupracovaly. Méně rozvinutá zůstává oblast formativního hodnocení – tedy poskytování srozumitelné zpětné vazby, která dětem pomáhá chápat jejich pokrok a učit se z chyb.
ČŠI proto doporučuje, aby mateřské školy tyto principy začleňovaly přímo do svých vzdělávacích programů a rozvíjely práci s portfolii či sebereflexí dětí. Důležitým prvkem je i propojení wellbeingu a resilience – tedy rovnováhy mezi bezpečím a výzvou. Dítě potřebuje jistotu a přijetí, aby mohlo zvládat nové situace a učit se reagovat na překážky.
Klíčovou roli přitom hraje vedení školy: svou podporou učitelů, sdílením zkušeností a spoluprací s rodiči vytváří kulturu, v níž se daří dětem i dospělým. Odolné děti vyrůstají v odolných školách – tam, kde se dospělí nebojí mluvit o chybách, učí se jeden od druhého a společně hledají cesty, jak dětem pomoci zvládat svět kolem sebe s jistotou a důvěrou. -
Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro základní a střední vzdělávání
5. 11. 2025 07:00
Publikace České školní inspekce ukazuje, jak mohou základní a střední školy rozvíjet psychickou, emoční a sociální odolnost (resilienci) žáků. Vychází z výzkumných národních zjištění a zejména z dat mezinárodního šetření PISA 2022, podle nichž čeští žáci patří k méně odolným v Evropě – častěji prožívají stres, nejistotu nebo obavy z neúspěchu. Publikace přináší přehled konkrétních přístupů a příkladů dobré praxe, které pomáhají dětem a mladým lidem lépe zvládat zátěž, posilovat sebedůvěru a budovat vnitřní rovnováhu.
Rozvoj odolnosti není samostatný program, ale přístup, který prostupuje každodenní výuku, vztahy i řízení školy. Propojuje se s wellbeingem a stává se přirozenou součástí kultury učení – tam, kde se žáci cítí bezpečně, nebojí se chybovat a mají podporu učitelů, lépe zvládají stres a dosahují lepších výsledků. Publikace zároveň ukazuje, že odolnost žáků vyrůstá z odolnosti učitelů – z jejich schopnosti reflektovat vlastní práci, hledat rovnováhu mezi nároky a podporou a vytvářet prostředí založené na důvěře, otevřené komunikaci a spolupráci.
Zkušenosti českých škol potvrzují, že i malé změny v přístupu – důraz na formativní přístup, růstové myšlení, zapojení žáků do hodnocení či větší prostor pro dialog – mohou výrazně posílit vnitřní jistotu, motivaci i chuť učit se. Odolné školy jsou ty, které se samy učí: reflektují, spolupracují a rozvíjejí se společně se svými žáky. -
Národní zpráva TALIS 2024
7. 10. 2025 11:00
Výsledky mezinárodního šetření OECD TALIS 2024 ukazují, že spokojenost českých učitelů s pracovními podmínkami v posledních letech vzrostla. Zatímco v roce 2018 bylo s platem spokojeno 28 % učitelů, v roce 2024 už je to 47 %. Celkově 84 % pedagogů uvádí, že jsou se svými pracovními podmínkami spokojeni, což Českou republiku řadí mezi tři nejspokojenější země v EU.
Zpráva zároveň potvrzuje, že čeští učitelé patří k evropské špičce v oblasti digitálních technologií a umělé inteligence – školení v této oblasti absolvovalo 54 % z nich, zatímco průměr v EU je 30 %. Přes tuto připravenost a vysokou motivaci učitelů však povolání ztrácí atraktivitu pro mladé lidi. Jen 46 % začínajících pedagogů uvádí, že učitelství bylo jejich první kariérní volbou.
Výrazným problémem zůstává i nízká společenská prestiž učitelské profese. Pouze 22 % učitelů má pocit, že si společnost jejich práce váží, a od politiků cítí uznání jen 15 %. Začínající učitelé navíc čelí častějším problémům s kázní a vyššímu stresu, zatímco zkušení pedagogové se více potýkají s administrativní zátěží. -
Tematická zpráva - KOMPAS
1. 10. 2025 09:00
Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu k programu KOMPAS, který se zaměřuje na podporu pedagogického řízení škol a posílení role ředitelů. Evaluace ukazuje, že více než 90 % zapojených škol díky cílené podpoře dosáhlo významného pokroku – od profesního rozvoje pedagogů přes řízení školy až po zlepšení klimatu a zavádění nových metod výuky. Program KOMPAS vznikl v roce 2022 jako společný projekt MŠMT, ČŠI a NPI ČR a od února 2024 je standardní součástí systému podpory škol.
Zpráva zároveň ukazuje, že dopady KOMPASu přesahují původně sledované cíle – pozitivní změny se objevily také v oblasti spolupráce s rodiči, práce se třídami či stabilizace učitelských sborů. Inspekce proto doporučuje, aby se program stal dlouhodobě stabilní součástí systému podpory škol a aby byla zajištěna jeho udržitelnost i financování v dalších letech. -
Tematická zpráva - Kombinovaná výuka
24. 9. 2025 07:00
Kombinovaná výuka, tedy systematické střídání prezenční a distanční formy vzdělávání, byla v českých školách testována v rámci pokusného ověřování od roku 2021. Nová tematická zpráva ČŠI shrnuje zkušenosti základních a středních škol a hodnotí její dopady na výsledky vzdělávání.
Zjištění ukazují, že přínos kombinované výuky se projevuje zejména na středních školách a u odborných a praktických předmětů, zatímco v základních školách a u hlavních všeobecných předmětů je její vliv spíše nevýrazný. Významnou roli hraje kvalita asynchronní části a také cílená podpora žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zpráva přináší i doporučení, jak kombinovanou výuku lépe nastavit a systematicky vyhodnocovat její výsledky. -
Tematická zpráva - Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách
25. 8. 2025 09:00
Česká školní inspekce připravila tematickou zprávu, která zkoumá, jak základní školy pracují s prvky výuky často spojovanými s alternativními vzdělávacími směry. Patří k nim například aktivní a samostatné učení žáků, výuka v propojených předmětech, tandemová spolupráce učitelů nebo využívání formativního hodnocení. Zpráva vychází z dat získaných od téměř 600 ředitelů, více než 4,5 tisíce učitelů a desítek tisíc žáků, doplněných o výsledky z hospitací i testování.
Zjištění ukazují, že ačkoliv školy a učitelé většinou tyto přístupy hodnotí pozitivně, v praxi jsou stále uplatňovány jen částečně a spíše výjimečně. Hlouběji a systematičtěji je využívají především školy soukromé nebo menší, přestože právě ony mohou být inspirací i pro školy hlavního vzdělávacího proudu.
Doporučení zprávy zdůrazňují, že zmíněné postupy by však neměly být chápány jako „alternativní“, ale jako běžná součást kvalitní výuky v každé škole. Pokud jsou prvky do hodiny přirozeně začleněné – žáci se učí aktivně, každý podle svého tempa, předměty jsou propojené, učitel je spíše průvodcem a hodnocení podporuje motivaci – pak se ve školách daří vytvářet pozitivní klima, posilovat vnitřní motivaci žáků a zlepšovat jejich výsledky. To platí i u dětí ze znevýhodněného prostředí. -
České školství v mapách II
19. 8. 2025 11:00
Druhé vydání publikace přináší detailní pohled na regionální rozdíly ve vzdělávání v Česku. Navazuje na první díl z roku 2022, díky čemuž lze sledovat regionální vývoj v čase. Na základě aktuálních dat České školní inspekce, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Cermatu či Českého statistického úřadu porovnává okresy z hlediska výsledků žáků, personálního zajištění, vzdělanostních aspirací i kvality školního prostředí.
Analýza potvrzuje stabilní meziokresní rozdíly – nejlépe si dlouhodobě vedou Praha, Brno a Zlínský kraj, nejslabší výsledky má Karlovarský a Ústecký kraj a části Moravskoslezska. Nedostatek kvalifikovaných učitelů se týká nejen sociálně slabších regionů, ale i Prahy, psychologů je nedostatek plošně. Účast v mateřských školách je celkově vysoká, přihlášky na osmiletá gymnázia se soustředí do metropolí a jejich zázemí, v sociálně slabších okresech převažuje volba nematuritních oborů. -
Tematická zpráva - Kooperace pedagogů při řízení výuky na základních školách
16. 7. 2025 07:16
Efektivní spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga může zlepšit kvalitu výuky, ale jen pokud je dobře řízená a promyšleně nastavená. Tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že výuka v tandemu dvou učitelů přináší silnější efekty než model učitel + asistent, a že klíčová je nejen přítomnost druhé osoby ve třídě, ale zejména kvalita společného plánování, vyjasnění rolí a podpora ze strany vedení školy.
Zpráva vychází z více než 13 000 hospitací ve 660 školách a přináší doporučení pro školní i systémovou úroveň – mimo jiné přehodnotit systém přidělování asistentů, posílit pregraduální přípravu učitelů a rozvíjet tandemovou výuku tam, kde to umožní podmínky školy. Výrazné regionální rozdíly v dostupnosti asistentů i rozdílné vnímání jejich role mezi učiteli ukazují, že bez jasné strategie nebude možné potenciál týmové výuky plně využít. -
Tematická zpráva - Vzdělávání žáků zařazených do zařízení ústavní a ochranné výchovy
7. 7. 2025 14:30
Nízká motivace, poruchy chování, častá absence i chybějící rodinné zázemí – to jsou každodenní výzvy, se kterými se potýkají školy při zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Nová tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že právě vzdělávání může hrát klíčovou roli v návratu těchto dětí do běžného života. Ale jen pokud dostane potřebnou podporu.
Zpráva přináší konkrétní data o tom, jak fungují základní a střední školy při zařízeních, jaké mají výsledky, čím se liší od běžných škol a co jim nejvíce chybí. Věnuje se také dětem, které docházejí do škol mimo zařízení, i přípravě na samostatný život. Identifikuje překážky, jako je nedostatek kvalifikovaných učitelů, přetížení pracovníků nebo nedostupné bydlení pro mladé dospělé po odchodu z ústavní péče.
Vedle analýzy stavu zpráva přináší i doporučení – jak lépe propojit školy a zařízení, jak motivovat děti ke vzdělávání, posílit odborný personál nebo zlepšit přechod dětí do běžného života. -
Tematická zpráva - Analýza využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách
17. 6. 2025 09:50
Základní umělecké školy mají v českém vzdělávacím systému výjimečné postavení. Poskytují systematickou a dostupnou výuku v hudebním, výtvarném, tanečním i literárně-dramatickém oboru a podporují rozvoj talentu, kreativity i osobnosti dětí. Tento model nemá v mezinárodním srovnání přímou obdobu.
Česká školní inspekce zpracovala tematickou zprávu zaměřenou na využívání rámcového vzdělávacího programu (RVP ZUV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP) v ZUŠ. Mezi hlavní zjištění patří potřeba zpřesnění cílů vzdělávání, klíčových kompetencí, očekávaných výstupů a rámcových učebních plánů. Významným tématem je i multimediální tvorba, podpora pedagogů při práci s ŠVP a větší důraz na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádným nadáním. Důležitá je rovněž revize soutěží, podpora wellbeingu žáků a posílení spolupráce ZUŠ s konzervatořemi a středními uměleckými školami.
Výstupy zprávy budou významným podkladem pro další úpravy rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání. Do šetření se zapojilo 519 škol, více než 5 000 učitelů a přes 6 000 rodičů. -
Tematická zpráva - Souvislost výsledků přijímací zkoušky a společné části maturitní zkoušky s vybran
3. 6. 2025 11:54
Jednotné přijímací zkoušky (JPZ) a maturitní zkouška (MZ) jsou dvě významné etapy vzdělávací dráhy žáků. Tematická zpráva se zaměřuje na souvislost mezi výsledky maturitní a jednotné přijímací zkoušky, rozdíly mezi školami a jejich přidanou hodnotu. Výsledky ukazují, že úspěšnost u maturit silně navazuje na výsledky z JPZ – žáci s nižším skóre u přijímaček zpravidla dosahují slabších výsledků i u maturit. Jednotná přijímací zkouška se tak stává spíše nástrojem pro třídění podle výchozí úrovně než výběrem podle potenciálu, a to napříč téměř 200 různými obory středního vzdělávání.
Zpráva zároveň poukazuje na výrazné rozdíly mezi školami: ty s horšími výsledky často fungují v náročnějších podmínkách – chybí jim kvalifikovaní učitelé, stabilita týmů, podpora i materiální zázemí. Naproti tomu úspěšné školy dokážou žáky posouvat i v méně příznivém prostředí. Rozdíly mezi školami jsou systémově podmíněné a bez jejich aktivity a cílené podpory se budou dál prohlubovat. -
Aplikace InspIS SETmobile pomůže při procvičování testů přijímacích a maturitních zkoušek
1. 6. 2025 14:11
Aplikace InspIS SETmobile nabízí žákům možnost procvičování úloh a testů využívaných u jednotných přijímacích zkoušek i u společné části maturitní zkoušky. Elektronická verze testů vychází z podkladů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a umožňuje žákům vyzkoušet si strukturu a typové úlohy známé z ostrých zkoušek v minulých letech.
Testy jsou dostupné pro žáky 5., 7. a 9. ročníků ZŠ (příprava na čtyřleté, šestileté a osmileté obory) i pro žáky maturitních ročníků SŠ. Součástí nabídky jsou rovněž tematické a procvičovací testy z dalších vzdělávacích oblastí a gramotností, včetně úloh uvolněných z mezinárodních šetření.
Většina testů je v aplikaci k dispozici v plném rozsahu. V případech, kdy některé úlohy nelze převést do elektronické podoby (např. rýsování či úplně otevřené odpovědi), je u daného testu uvedena příslušná informace a přiloženo zadání s řešením. Kompletní podoba všech testů k vytištění je dostupná na webu CERMATu.
Aplikace je zdarma ke stažení v App Store, Google Play i Microsoft Store. Po instalaci se uživatel registruje a následně má v nabídce Domácí testování k dispozici všechny dostupné testy včetně automatického vyhodnocení.
Pro ukrajinské žáky aplikace nabízí také několik vzorových testů z matematiky určených k přípravě na přijímací zkoušku. -
Tematická zpráva - Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí
28. 4. 2025 09:21
V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie má Česká republika v této oblasti ještě prostor pro zlepšení, což dokládají i mezinárodní srovnání, například index rovnosti vypracovaný Evropským institutem pro genderovou rovnost (EIGE).
Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol. Význam tohoto tématu podtrhuje také skutečnost, že v roce 2024 vláda schválila aktualizovanou Strategii rovnosti žen a mužů na období 2021–2030. Tento dokument navazuje na předchozí snahy o podporu spravedlivějších podmínek ve společnosti a stanovuje konkrétní cíle, mezi které patří i provedení tematického šetření Českou školní inspekcí. -
Tematická zpráva - Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních ško
26. 3. 2025 09:56
Zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků.
Zjištění inspekce ukazují, že v mnoha školách je ŠVP stále vnímán spíše jako formální dokument než jako praktický nástroj. Ukazuje se přitom, že čím aktivněji školy využívají ŠVP při hodnocení a plánování výuky, tím lépe se jim daří sladit vzdělávání s cíli kurikula. Zpráva upozorňuje také na rozdíly mezi kraji, problémy s přílišnou délkou dokumentů či nízkou mírou zapojení pedagogů do jejich tvorby. Součástí zprávy jsou i doporučení, jak práci se ŠVP zefektivnit. -
Česká školní inspekce u kulatého stolu o nerovnostech ve vzdělávání
10. 3. 2025 13:03
Ve čtvrtek 6. března se na Pražském hradě uskutečnilo setkání na téma „Nerovnosti ve vzdělávání“. Cílem bylo nejen otevřít diskusi o přístupu ke vzdělání, ale také hledat řešení, jak zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky. Českou školní inspekci na tomto jednání zastupovali ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a vedoucí kanceláře ústředního školního inspektora Dana Pražáková, kteří díky práci inspektorů v terénu přispěli zkušenostmi a daty získanými přímo ve školách. V rámci diskuse se tak mohl prezident Pavel seznámit s řadou témat, která v mediálním prostoru často nerezonují.