Aktuality Česká školní inspekce

ČŠI

  • Tematická zpráva - Analýza využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách

    17. 6. 2025 09:50

    Základní umělecké školy mají v českém vzdělávacím systému výjimečné postavení. Poskytují systematickou a dostupnou výuku v hudebním, výtvarném, tanečním i literárně-dramatickém oboru a podporují rozvoj talentu, kreativity i osobnosti dětí. Tento model nemá v mezinárodním srovnání přímou obdobu.

    Česká školní inspekce zpracovala tematickou zprávu zaměřenou na využívání rámcového vzdělávacího programu (RVP ZUV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP) v ZUŠ. Mezi hlavní zjištění patří potřeba zpřesnění cílů vzdělávání, klíčových kompetencí, očekávaných výstupů a rámcových učebních plánů. Významným tématem je i multimediální tvorba, podpora pedagogů při práci s ŠVP a větší důraz na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádným nadáním. Důležitá je rovněž revize soutěží, podpora wellbeingu žáků a posílení spolupráce ZUŠ s konzervatořemi a středními uměleckými školami.

    Výstupy zprávy budou významným podkladem pro další úpravy rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání. Do šetření se zapojilo 519 škol, více než 5 000 učitelů a přes 6 000 rodičů.

  • Tematická zpráva - Souvislost výsledků přijímací zkoušky a společné části maturitní zkoušky s vybran

    3. 6. 2025 11:54

    Jednotné přijímací zkoušky (JPZ) a maturitní zkouška (MZ) jsou dvě významné etapy vzdělávací dráhy žáků. Tematická zpráva se zaměřuje na souvislost mezi výsledky maturitní a jednotné přijímací zkoušky, rozdíly mezi školami a jejich přidanou hodnotu. Výsledky ukazují, že úspěšnost u maturit silně navazuje na výsledky z JPZ – žáci s nižším skóre u přijímaček zpravidla dosahují slabších výsledků i u maturit. Jednotná přijímací zkouška se tak stává spíše nástrojem pro třídění podle výchozí úrovně než výběrem podle potenciálu, a to napříč téměř 200 různými obory středního vzdělávání.

    Zpráva zároveň poukazuje na výrazné rozdíly mezi školami: ty s horšími výsledky často fungují v náročnějších podmínkách – chybí jim kvalifikovaní učitelé, stabilita týmů, podpora i materiální zázemí. Naproti tomu úspěšné školy dokážou žáky posouvat i v méně příznivém prostředí. Rozdíly mezi školami jsou systémově podmíněné a bez jejich aktivity a cílené podpory se budou dál prohlubovat.

  • Tematická zpráva - Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí

    28. 4. 2025 09:21

    V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie má Česká republika v této oblasti ještě prostor pro zlepšení, což dokládají i mezinárodní srovnání, například index rovnosti vypracovaný Evropským institutem pro genderovou rovnost (EIGE).

    Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol. Význam tohoto tématu podtrhuje také skutečnost, že v roce 2024 vláda schválila aktualizovanou Strategii rovnosti žen a mužů na období 2021–2030. Tento dokument navazuje na předchozí snahy o podporu spravedlivějších podmínek ve společnosti a stanovuje konkrétní cíle, mezi které patří i provedení tematického šetření Českou školní inspekcí.

  • Tematická zpráva - Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních ško

    26. 3. 2025 09:56

    Zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků.

    Zjištění inspekce ukazují, že v mnoha školách je ŠVP stále vnímán spíše jako formální dokument než jako praktický nástroj. Ukazuje se přitom, že čím aktivněji školy využívají ŠVP při hodnocení a plánování výuky, tím lépe se jim daří sladit vzdělávání s cíli kurikula. Zpráva upozorňuje také na rozdíly mezi kraji, problémy s přílišnou délkou dokumentů či nízkou mírou zapojení pedagogů do jejich tvorby. Součástí zprávy jsou i doporučení, jak práci se ŠVP zefektivnit.

  • Česká školní inspekce u kulatého stolu o nerovnostech ve vzdělávání

    10. 3. 2025 13:03

    Ve čtvrtek 6. března se na Pražském hradě uskutečnilo setkání na téma „Nerovnosti ve vzdělávání“. Cílem bylo nejen otevřít diskusi o přístupu ke vzdělání, ale také hledat řešení, jak zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky. Českou školní inspekci na tomto jednání zastupovali ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a vedoucí kanceláře ústředního školního inspektora Dana Pražáková, kteří díky práci inspektorů v terénu přispěli zkušenostmi a daty získanými přímo ve školách. V rámci diskuse se tak mohl prezident Pavel seznámit s řadou témat, která v mediálním prostoru často nerezonují.

  • Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

    12. 2. 2025 06:54

    Jednou z významných činností, na kterých se Česká školní inspekce podílí, jsou konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízeníCílem této zprávy je podat nejen přehledové informace o vyhlášení konkurzů, charakteristikách uchazečů, o průběhu konkurzů a jejich výsledku, ale také kontextové informace týkající se kritérií hodnocenívýsledků národního testování i maturitních zkoušek a počtů stížností. Tato tematická zpráva poskytuje cenné poznatky pro zřizovatele škol, vedoucí pracovníky, odbornou veřejnost i tvůrce vzdělávací politiky.

  • Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

    4. 2. 2025 08:57

    Kvalita vzdělávání představuje složitý a mnohovrstevnatý koncept, který je ovlivňován faktory na různých úrovních – od jednotlivce, přes třídu a školu, až po celý vzdělávací systém. Zkoumání vztahů mezi vnějšími faktory vzdělávání a jednotlivými složkami kvality vzdělávání, stejně jako pochopení mechanismů, které tyto vztahy utvářejí, je klíčovým předpokladem pro kvalifikované rozhodování jak na úrovni vzdělávací politiky, tak v rámci každodenní praxe. Právě tímto směrem byl zaměřen hlavní cíl tematického šetření realizovaného Českou školní inspekcí, které se soustředilo na analýzu vnějších faktorů ovlivňujících vzdělávání v segmentu základních škol. Cílem tematické zprávy je upozornit na některé méně zmiňované souvislosti, jež mají vliv na kvalitu vzdělávání, a tím přispět k rozvoji diskuse o zásadních otázkách českého vzdělávacího systému.

  • Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

    18. 12. 2024 11:59

    Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2023/2024 poskytuje komplexní hodnocení stavu vzdělávacího systému, kvality a efektivity vzdělávání, prezentuje výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů v České republice. Ve zprávě jsou představena data a poznatky získané inspekčními šetřeními, součástí jsou analýzy o fungování škol a školských zařízení. Formulovány jsou závěry a doporučení směřující k dalšímu rozvoji a podpoře vzdělávání v jednotlivých oblastech.

    Poskytuje informace pro hodnocení současné situace a pro strategické rozhodování o budoucích směrech vzdělávací politiky. Zpráva je zdrojem informací pro všechny, kdo se podílejí na řízení a rozvoji vzdělávacího systému, a kdo tento rozvoj realizují.

  • Slavnostní udílení medailí České školní inspekce v Lichtenštejnském paláci

    11. 12. 2024 13:20

    Po pěti letech udělila Česká školní inspekce významným osobnostem či institucím medaile Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání. Ocenila rovněž 33 školních inspektorů/inspektorek a kontrolních pracovníků/pracovnic z krajských inspektorátů České školní inspekce. Slavnostní udílení medailí se konalo v Lichtenštejnském paláci na Praze 1 ve čtvrtek 5. prosince 2024.

    Medaili České školní inspekce Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání získali čtyři osobnosti Jaroslava Wenigerová, Jana Matesová, Zdeněk Slejška a Stanislav Měšťan, a dvě instituce Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci a Česká televize za projekt ČT edu. Školní inspektoři/inspektorky a kontrolní pracovníci/pracovnice z krajských inspektorátů byli oceněni za příkladný výkon státní služby.

    „Ocenění považuji za výraz poděkování za vysoce odbornou a v řadě případů za dlouholetou kvalitní práci pro ČŠI. Velice si vážím toho na jak vysoké úrovni jak lidské, tak i profesní naše inspektory máme.“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

    V průběhu večera připravili mimořádný zážitek žáci základních uměleckých škol. Pěvecký sbor Campanella ze ZUŠ Olomouc, žesťové kvarteto ze ZUŠ Vimperk a soubor WTFlute ZUŠ Františka Antonína Šporka z Lysé nad Labem.

    Tisková zpráva ke stažení v pdf zde.

  • Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

    4. 12. 2024 10:15

    Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika se v pořadí počtvrté (opět po šestnácti letech) zapojila do šetření žáků 8. ročníku, což nastalo v letech 1995, 1999, 2007 a v roce 2023. Disponuje tak údaji, které jí umožňují v delším časovém horizontu sledovat vývojové trendy.

  • Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

    4. 12. 2024 10:11

    Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika také patří mezi 14 zemí, které se kromě roku 2023 zapojily již do prvního cyklu TIMSS v roce 1995. Po osmileté pauze se začala účastnit šetření ve 4. ročníku v pravidelných čtyřletých cyklech, tedy v letech 2007, 2011, 2015, 2019 a 2023. Disponuje tak údaji, které jí umožňují v delším časovém horizontu sledovat vývojové trendy.

  • Národní zpráva ICILS 2023

    12. 11. 2024 10:17

    Mezinárodní šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study) získává od roku 2013 poznatky o dovednostech žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti a od roku 2018 také mapuje oblast informatického myšlení. Jedná se o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Šetření ICILS se zaměřuje na věkovou kategorii čtrnáctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 8. ročníku povinné školní docházky. Testovanou skupinou žáků jsou tak v České republice žáci 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Kromě zjišťování výsledků žáků ICILS shromažďuje formou dotazníků od ředitelů škol, žáků, učitelů a ICT koordinátorů  širokou škálu kontextových informací. Do hlavního sběru dat ICILS 2023 bylo v České republice zapojeno 220 škol, což odpovídalo zapojení 8 100 žáků.

  • Tematická zpráva – Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ

    12. 11. 2024 09:54

    Dynamický vývoj digitálních technologií má zásadní dopady prakticky ve všech oblastech fungování společnosti. Vzdělávání není v tomto ohledu výjimkou, což v případě České republiky dobře dokládají i změny v zasazení této problematiky v základních programových dokumentech. Ve vazbě na Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, byl v roce 2014 iniciován proces revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Následné revize rámcových vzdělávacích programů, které jsou od začátku třetí dekády 21. století postupně zaváděny do praxe, proto položily důraz na témata rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků. V kontextu uvedených změn realizovala Česká školní inspekce ve školním roce 2023/2024 šetření, které se zaměřilo na hodnocení vybraných aspektů digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků.

  • INFO ČŠI – informační magazín

    1. 10. 2024 08:11

    Česká školní inspekce zveřejňuje další číslo svého informačního magazínu INFO ČŠI.

    Uvnitř vydání naleznete např.:
    • Inovace inspekční činnosti
    • Prevence a řešení stížností
    • Přehled vydaných publikací
    • Aktivní škola – autoevaluace

  • AKTIVNÍ ŠKOLA – Podpora pohybových aktivit dětí a žáků

    26. 9. 2024 13:27

    Metodické doporučení s názvem Aktivní škola, které bylo původně zaměřeno na podporu pohybových aktivit žáků v základních a středních školách, bylo rozšířeno o zcela novou kapitolu. Tato kapitola se specificky zaměřuje na podporu pohybových aktivit u dětí v mateřských školách. Tento krok reaguje na rostoucí zájem o vzdělávání mladších dětí, který je v posledních letech stále více v popředí zájmu odborné veřejnosti i rodičů. Povinné předškolní vzdělávání, které bylo zavedeno jako součást vzdělávacího systému, nabízí příležitost pro systematický rozvoj a podporu pohybových aktivit již od útlého věku.

    Nová kapitola metodického doporučení se snaží reagovat na potřebu integrovat pohybové aktivity do každodenního života dětí v mateřských školách. Vzhledem k tomu, že děti v tomto věku procházejí klíčovými fázemi fyzického a motorického vývoje, je důležité, aby měly dostatek příležitostí k pohybu. Pohybové aktivity nejenže podporují fyzický rozvoj, ale také přispívají k rozvoji kognitivních schopností, sociálních dovedností emocionální stability. Tato kapitola proto přináší konkrétní inspirace a návody, jak tuto klíčovou oblast efektivně rozvíjet.

    Jedním z hlavních cílů nové kapitoly je poskytnout pedagogům v mateřských školách praktické nástroje a přístupy, které mohou využít při plánování a realizaci pohybových aktivit. Kapitola obsahuje podrobné návody na různé druhy aktivit, které jsou přizpůsobeny věku a schopnostem dětí. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby byly zábavné a motivující, což je klíčové pro udržení zájmu dětí a jejich aktivní zapojení. Důraz je kladen na to, aby aktivity byly variabilní a umožňovaly dětem rozvíjet různé pohybové dovednosti, jako je rovnováha, koordinace, síla a vytrvalost.